Hukvaldy a Kozlovice

3. října 2012 v 9:51 | MarijaKes |  Kraj Moravskoslezský

Už jednou jsem byla v oboře u zříceniny hradu Hukvaldy pozorovat daňky a muflony. Zavedl mě sem zeť, prý tu jsou vždycky. U krmelců se páslo celé stádečko.

Je volný den, státní svátek sv. Václava, den má být podle meteorologů hezký a tak hurá na výlet. Autobus nás vysadil v obci Hukvaldy u hotelu. Kolem kostela projdeme k bráně obory. Nejprve máme v plánu vystoupat k hradu.

Nejdeme po asfaltce, ale dáme se vlevo lesní cestou obklopenou kaštanovými velikány. Je podzim, listí se začíná barvit a kaštanů je na zemi hromada. Vidíme i zřícené stromy a potkáváme i varování před padajícími větvemi. Naštěstí nefouká tak prudký vítr jako včera. To bych se asi bála.

Na hradě jsme mezi prvními, mohu si hrad nafotit bez lidí. Ne že bych je neměla ráda, ale když mi někdo nečekaně vlítne do záběru?

Dnešek bude i dějištěm historických soubojů a dalších menších divadelních představení. Šmejdíme po hradě a musím přiznat, že se mi začíná více líbit než, mnou často navštěvovaný, hrad Helfštýn. Je tu spousta nádvoříček, hlavní loď nabízí spoustu vyhlídek zpřístupněných velmi bezpečným a pohodlným schodištěm.

A nyní již jdeme dolů po asfaltce k pomníčku lišky Bystroušky, věnovanému hudebnímu skladateli Leoši Janáčkovi, který se zde narodil a působil. Na druhé straně vidíme přírodní divadlo, kolem kterého se vydáváme směrem na Kozlovice hlouběji do obory. Je to opravdu příjemná procházka. Už se těším na zvěř. Mám nový foťák a jsem zvědavá, jestli zvládne větší přiblížení.

A je je. Mám smůlu, u krmelců ani noha. Asi se sem zvěř schází až v podvečer. A teprve je kousek po poledni. Nedá se nic dělat. Pokračujeme do Kozlovic kolem hájenky.
Musíme přelézt plot, abychom mohli dál. Tedy ne plot z obory, trochu to nechápu. Ale žebřík má dokonce i zábradlí a značka na něm je jasná. Takto jsme museli přes plot dvakrát. Konečně jsme na úzkém chodníčku, který nás zavede k asfaltové komunikaci do Kozlovic.

Z Kozlovic nám jednak má jet autobus, ale můžeme si podle časové dispozice zaskočit do bývalého Smiřákova mlýna. Už jako mlýn nefunguje, ale je zde zbudovaný chatový hotel ve stylu skanzenu. Je to tu pěkné, ale restaurace má velmi malou kuchyň, která nestíhá a tak si jídlo dát nemůžeme. Prý je někdy v provozu venkovní grilování, ale tentokrát se negriluje a servírka stopla kuchyni těsně před naším příchodem.

Tak si dáme pivko a jen se díváme, jak se ostatní hosté cpou. Pokračujeme tedy směr BUS Kozlovice- střed. Jsme tu asi 15 minut před odjezdem autovusu. Rozhodujeme se, zda nepojedem o hodinu později, protože hned vedle zastávky je lákavá restaurace ve Valašském pivovaru. Také se tu říká Na fojtství.

V areálu je parkoviště a bývalá škola jako muzeum. Venkovní i vnitřní prostory jsou krásné, stylové. Odkládáme odjezd a nyní se příjemně najíme. Je nám blaze. Den se vydařil až tedy na to pozorování daňkú a muflonů.

starší foto z procházky za daňky se zetěm.

3 lidé ohodnotili tento článek.