Hrad Helfštýn

30. června 2013 v 14:57 | MarijaKes |  Kraj Olomoucký

Zříceninu mohutného hradu Helfštýn najdeme v Olomouckém kraji, okres Přerov nad obcí Týn nad Bečvou. Autem se sem dostaneme z několika směrů a parkovat se dá hned pod hradem, návštěvníci cestující vlakem musí vystoupit v obci Lipník nad Bečvou a jít pěšky po červené značce cca 6 km. Viz mapka. Zdatnější turisté mohou zvolit trasu z Hranic po modré značce nebo po červené z Teplic nad Bečvou. V době konámí různých akci nebo v době prázdnin jezdí od nádraží hradní vláček, nebo i autobus. Ale to nemám ověřené, vždy jsme šli pěšky pohodlnou cestou kolem řeky Bečvy a až teprve v obci Týn stoupáním k hradu.

Asi by to chtělo popis hradu a něco málo z historie. Proč ne? Ale opisovat něco již dříve napsaného by bylo zbytečné a proto zde zanechám odkaz na stránky, kde se lze vše o hradu dovědět.

A nyní pár mých pohledů z dřívější doby.

Na hradě ve sklepeních je stálá expozice uměleckých kovářských výrobků, v některých komnatách jsou tématické expozice i stálá expozice z historie hradu. Na hradě se koná spousta akcí s historickou tématikou, avšak asi nejznámějším a největším lákadlem je mezinárodní soutěž uměleckých kovářů. s názvem Hefaiston. Bývá většinou na konci školních prázdnin a trvá několik dní. Návštěvníci mají možnost vidět kováře přímo při práci u pecí na jednom z nádvoří, také si mohou sami vyzkoušet něco vykovat a na dalších nádvořích je pak expozice velkých plastik.

Malá už také starší prezentace z akce Hefaiston

Pověsti o Helštýně

Točila se zde pohádka "O živé vodě"

2 lidé ohodnotili tento článek.

1 VendyW VendyW | E-mail | Web | 30. června 2013 v 18:41 | Reagovat

Ale to je hodně velký areál a skvěle udržovaný....

2 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 30. června 2013 v 19:46 | Reagovat

[1]: Jeden z největších hradů Moravy. Už byl ale docela přerostlý stromy v okolí a vedly se spory, zda část stromů vykácet. Nakonec se okolí hradu prosvětlilo a je vidět už z dálky. A je fajn, že takto se zbavilo porostů více hradů a jsou viditelnější v krajině, tak jak to bylo za dávných časů. Já jsem si pořídila i letecký snímek, ale byla jsem naštvaná. Jako první jsem čekala na cesnu, pak přišla nějaká oprsklá morotkářka a její parťák jí prosadil, že bude sedět u pilota. Ke mně posadili nějakého desetiletého chlapečka. Ta baba ve předu neměla ani foťák, já jsem dopředu výhled neměla a tak jsem viděla jen na jednu stranu ze svého okénka a letadlo bralo hrad právě z druhé strany. baba vepředu je zajásala, to je nádhera a já hledala, kde je jaká nádhera. Tak jsem jen natáhla ruku přes toho chlapce a namířila. Byla to chvilka, málem jsem hrad neměla. A to jsem si za 15 minut letu zaplatila 400,-Kč právě kvůli tomu hradu. ;-)

3 Jarmila* Jarmila* | Web | 30. června 2013 v 23:57 | Reagovat

Hrad je úžasný. :-)
Moc se mi líbí tvoje fotky a hlavně kovářská prezentace. Ti muži jsou umělci. Dovedou krásné věci.

4 deeres deeres | 1. července 2013 v 8:53 | Reagovat

Kováři jsou šikulové a ty se svými snímky také.
Kdysi dávno jsem na Hlefštáně také byla. Trochu mně připomíná Dívčí kámen (Madštejn) na Českokrumlovsku. Ale Helfštýn je mnohem větší, Madštejn zase bizarnější. A co nějaká pověst by nebyla. Dívčí kámen má kychacího skřítka, který po pozdravu Pozdrav pánbu! rozdává zlaťáky. Já ho tam ale nikdy nepotkala. :-(

5 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. července 2013 v 9:42 | Reagovat

[3]: Je také radost se na ně dívat. Vydržela bych celé hodiny.

6 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. července 2013 v 9:46 | Reagovat

[4]: Pověstí je asi více, já jsem kdysi na jednu narazila, ale když jsem ji nyní hledala, tak jsem našla jiné. Přidala jsem je na konec článku. :-)

7 Frypat Frypat | E-mail | Web | 5. července 2013 v 21:48 | Reagovat

Pěkný hrad a hezké fotky ;-)  :-)
Na Helfštýně jsem byl naposledy v roce 2011,ale i z předchozích návštěv mám jen krásné vzpomínky :-)