Beskydské toulání na Čartáku a Soláni

23. srpna 2013 v 16:41 | MarijaKes |  Kraj Zlínský

Ve valašské krajině na východní Moravě se můžeme projít unikátní stezkou lemovanou sochami a tepanými deskami s pověstmi, bájemi, vyprávěním a básněmi v lidovém jazyce. Stezka na Soláni je zhruba asi 5 km dlouhá, pokud zajdeme i k

chatě Moravia. Většina návštěvníků zaparkuje auto v sedle Čartáku a dál pokračuje po červené značce. Dostaneme se sem ze směru od Velkých Karlovic nebo od Rožnova pod Radhoštěm přes Hutisko-Solanec.

Horská chata Moravia s možností ubytování i ve velkých chatkách

Největší soustředění výrtvarných děl se nachází kolem zvonice na Čartáku u hotelu Čarták. Ve zvoinici je informační centrum a ve dvou patrech je instalována výstava obrazů a výtvarných děl umělců Valašska. Jedná se o fotografie, olejomalby, akvarely, keramické obrazy, obrazy ze smaltu, dřevěné plastiky a pod.
Kolem zvonice pak další dřevěné sochy a desky s pověstmi.

Horský hotel Čarták a zvonice s dvoupatrovou galerií

Po červené značce vyjdeme směrem k vrcholu Soláně, odkud jsou nádherné výhledy na Beskydy s hřebenem Radhoště a pod. A opět si přečteme povídání.

Procházkou na vrchol Soláně a výhledy na Beskydy s hřebenem Radhoště

Na rozcestí se žlutou značkou ještě procházka nekončí. Pokračujeme dál na vyhlídku. Pohledem k jihu zabloudíme na horizont Javorníků. Kdo se vydal po stopách historie a života valasškého lidu a nepokračuje po trase, vrátí se a sejde po žluté značce k horské chatě soláň. Je to původní hotel Soláň a dosud je v provozu. Snad se udrží v konkurenci s výstavným novějším hotelem Soláň. Ten na mne působí docela snobsky a ke staré chatě mám já osobně blíž. U chaty je zastávka autobusu na trase Velké Karlovice - Rožnov pod Radhoštěm.

Horská chata Soláň

Kdo se vrací na parkoviště na Čartáku, vrátí se nyní od chaty kousek zpět na rozcestí se zelenou značkou a po zelené dojde k hotelu Soláň a dál na Čarták. Trasa po červené, žluté a zelené představuje zhruba 3 km, ale rozhodně doporučuji přečíst si pověsti a navštívit zvonici a výstavu, tedy si vyčlenit více času.

Hotel Soláň

Prezentace s hudbou

1 člověk ohodnotil tento článek.

1 Jarmila* Jarmila* | Web | 23. srpna 2013 v 17:33 | Reagovat

Maruško, to je nádhera! :-) Vždycky jsem toužila se do Beskyd podívat. Nyní se mi to díky tvým krásným fotkám podařilo. Krajina je malebná, dřevěnice kouzelné, moc pěkné dřevěné sochy. Starý hotel Soláň se mi líbí víc než ten nový. Je hrozný. :-( Vůbec se do krajiny nehodí. Dorazily mě ty spíš městské lucerny u schodiště. :-?

2 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 18:12 | Reagovat

[1]: Máš pravdu, je to už snobárna. Chata Moravia je naštěstí ještě tak pro normální turisty. I ve Velkých Karlovicích už to vůbec není pro obyčejné lidi. My už budem brzy jen ten plebs, kterému bude snad i zakázáno někam vstupovat. On se ten nový hotel oděl více do dřeva, aby více zapadl do krajiny, ale některé prvky to kazí. :-)

3 ajka ajka | Web | 23. srpna 2013 v 18:14 | Reagovat

Maruško krásně ses toulala :-)
P.S.  já mám na blogu hned nad seznamem pravidelných čtenářů kolonku k odběru článků.... a tam když napíšeš svůj email, tak ti na email bude chodit upozornění na každý můj nový článek :-)

4 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 19:15 | Reagovat

[3]: No já jsem tedy expert. Hledala jsem vždycky nějaký malý obdélníček na adresu a nenašla. No protože ty tam máš dlouuuuuhý obdélník, který nikdo jen já, nemůže přehlednout. :D  :D Tak už je to

5 Vendy W Vendy W | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 20:04 | Reagovat

Dotaz, Bezručova chata je na Soláni nebo na Grúni? je to už strašně dlouho co jsem tam byla a vím že jsme šli na obě místa, jak na Grúň tak Soláň. Bydeli jsme na Bílým Kříži.

6 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 20:15 | Reagovat

[5]: Bezručova chata byla na nejvyšší hoře Beskyd Lysé Hoře. Vyhořela ještě za totality a nyní se snad staví nová.

7 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 20:17 | Reagovat

Koukám na ty fotky a nevím, proč tak strašně šumí. V počítači to takové nemám. Ach jo, někdy se daří jindy ne. :-(

8 Vendy W Vendy W | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 20:27 | Reagovat

[5]: No já nevím, na Lysce jsme nebyli ale v chatě Petra bezruče jsme seděli...anebo už to mám pomotané. Proč jsem se ptala, ta jedna fotka, jak tam jsou ta boží muka pod dvěma stromy mi totiž přišla povědomá. U něčeho podobného jsme stáli a povídali si s takovou horskou babčou, samá vráska, mluvila šíleným nářečím a mohlo jí být tak sto.... :-D A to bylo právě na túře někam. ale asi nejspíš na Grúň.

9 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 21:09 | Reagovat

[8]: Takové křížky jsou si hodně podobné právě těmi dvěma stromy. Že stojí u cest je také jasné. Ptala jsem se manžela, to je ještě větší znalec beskydských vrchů a také říká, že Bezručova chata je na Lysé Hoře. Zkouku ještě něco na netu. Vzpomeneš si, jak asi mohla vypadat? Na Ostravici je srzb petra bezruče, ale to je jako památník.
A pod Lysou horou je hotel Petr Bezruč.

10 Vendy W Vendy W | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 21:15 | Reagovat

[9]: To je jedno, s tím se netrap. Já měla na starost spíš než se koukat,tak čekat co zase kde vyvede můj exmanžílek za ostudu. A je možné že tam byl ukazatel cesty k tomu srubu že mě to tak pořád to jméno evokuje. jak říkám je to hodně let a bylo to dost o strachu a hádkách. Ale Beskydy mne i tak nadchly...

11 Frypat Frypat | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 21:53 | Reagovat

Parádní fotky,krásné místo :-)

12 Babs Babs | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 22:30 | Reagovat

[9]: Bezručova chata BYLA na Lysé hoře, nevím přesně, co se s ní stalo, ale teď se tam staví znovu. Což je prima. Srub Petra Bezruče, který užíval jako letní byt, je na Ostravici, taky ho už znám důvěrně.
A Soláň je nádherná, občas na ní jezdíme, pojíme na Čartáku a pak se jdeme projít po hřebeni...a nejkrásněji je na Soláni v říjnu, když se zbarví stromy...