Projekt 365 - 234. den

22. srpna 2013 v 19:36 | MarijaKes |  Srpen 2013
234. den - čtvrtek 22. srpna 2013

Když klinkají na horách zvonečky

Už pár dní mám naplánovaný výlet na Čarták a Soláň v Beskydech. Dnes jsem si sbalila batůžek, foťák a hurá na autobus do Rožnova a dále na Čarták sedlo. Je opravdu nádherný den. Trochu sluníčka, trochu mráčků. Neměla jsem v plánu žádnou větší tůru, i tak jsem našlapala asi 7 km. Chtěla jsem se jen tak toulat, rozjímat a kochat se krajinou. A jak jsem tak rozjímala, došla jsem k tomu, že jsem v těchto místech v létě byla naposledy 21. srpna 1968. Pak ještě jednou, to už s dcerou, na běžkách. Ale to léto 68 bylo hektické. Tři týdny před oním datem jsme se vrátili z dovolené v tehdejší Jugoslávii, kde jsme mohli poslouchat rádio "Svobodná Evropa" , které bylo u nás tabu. Zprávy byly znepokojující, lidé k nám velmi milí a vstřícní. Něco se děje. Pak jsme měli na prázdninách sestřenky z Hutiska a bratr byl zase na prázdninách u prastrýce na hájence v Kateřinicích. A v onen den jsme jeli vrátit rodičům mé sestřenky a přivézt domů bratra. Už nevím, čí to byl nápad stavit se na Soláň. Snad jsme se chtěli rozloučit? Tam jsme také s tátou rozjímali a rozjímali hodně smutně.
Čarták i Soláň vykazuje velké změny od té doby. Díky dotacím EU. Je to dobře nebo není? Mám z toho smíšené pocity. Ale líbilo se mi tam. Výhledy do krajiny na hřebeny Beskyd směrem na sever a na jihu se zase táhne hřeben Javorníků. A tak jsem přehlédla snobský hotel Soláň, který vytláčí ten starý, původní hotel Soláň. Ten se ale drží velmi těžko. A vlastně si vzpomínám, že jsme tam byli s tátou později, to jsem byla ve třetím ročníku na střední. Ale zajímavé je to, že jsme tam byli v noci. Táta vymyslel 100 km pochod za 24 hodin a k chatě Soláň jsme lesem dorazili po 22 hodině. Ještě se uvnitř svítilo, ale hostinská už nám čaj nemohla uvařit, protože jí tam jezdily kontroly VB. Tenkrát se musela přísně dodržovat zavírací doba. Ale razítko hotelu nám do kartičky, kterou táta každému připravil, dala. Další trasa nocí vedla po silnici do Velkých Karlovic a ve 3 hodiny ráno jsme stanuli na Kasárni v Javorníkách. Vycházelo sluníčko, začínal nový den a sním do žil s čistými suchými ponožkami nová síla. Ušli jsme to. 108 km za 28 hodin. Obdivuju tátu. Byl to obrovský výkon.

Stále klinkají na horách zvonečky,
buď si jist, že potkáš ovečky.

2 lidé ohodnotili tento článek.

1 VendyW VendyW | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 8:59 | Reagovat

Beskydy znám jen pod sněhem. Takhle jsou o moc krásnější....

2 MirekČ MirekČ | Web | 23. srpna 2013 v 9:48 | Reagovat

Jednou jsem to zažil. Byli jsme v "dřevěnici" s doškovou střechou na polosamotě na Oravě -_Liptově a Spiši :-D a tam nás ráno budilo stádo ovcí krásným cinkáním.

3 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 10:03 | Reagovat

[1]: Ono, když je slunečný mrazivý den, tak je na horách také nádherně. Ale je fakt, že v létě si člověk může sednout kdekoli a kochat se. :-)

4 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 10:06 | Reagovat

[2]: Také jsem za mlada na velkém vandru tohle zažila. Bača nás ubytoval večer přímo na salaši na půdičce. Ale zažili jsme i silnější zvonce. Třeba býka na pastvisku na náhorních planinách východního Slovenska. :)

5 Jarmila* Jarmila* | Web | 23. srpna 2013 v 15:50 | Reagovat

Fotky moc pěkné a krásné vzpomínky. :-)

6 Frypat Frypat | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 21:49 | Reagovat

Parádní fotky ;-)  :-)
Cesta ve Tvých vzpomínkách mě kdysi taky lákala,ale dneska bych 100km ušel tak za tři,čtyři dny :-D

7 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 22:35 | Reagovat

[6]: Děkuji, Teda to jsi dobrý. No jsi ještě mladý.:-) Na dovolené jsme nachodili během 7 dnů cca 50 km. Ale už jsem se těšila domů, že si odpočinu. Už jsem toho měla chvílema plné zuby. V mládí jsem ušla 2x padesátku a 1x stovku a kdybych o tom neměla uschované doklady, tak mi to děti neuvěří. Výlety už si plánuju tak do 10 km maximálně. ;-)

8 Frypat Frypat | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 23:10 | Reagovat

[7]: Já byl vždycky chodivec,ale v poslední době není trénink,tak nemůžou být výsledky :-D