Klatovy

23. ledna 2014 v 19:22 | MarijaKes |  Kraj Plzeňský

Klatovy jsem navštívila v roce 2005, škoda, že jen velmi letmo. Z Horšovského Týna jsme se sem dostali vlakem přes Domažlice a Kdyni. Na nádraží nás uvítala památka na parní lokomotivu, nikoli však lokomotiva samotná.

Nemáme moc času, protože hlavním cílem našeho výletu je hrad a zámek Klenová. A jsme trochu svázaní jízdními řády veřejné dopravy. Ale jelikož i do Klatov jsme občas v mém dětství zavítali, nemohla jsem je na této cestě vynechat. Co Klatovy charakterizuje najdeme na náměstí Míru. Černá věž je dílem mistra Antonína Salnellyna, který ji postavil v letech 1547 až 1557. Pětipatrová věž je vysoká 81 m v pozdně gotickém slohu z neomítnutých tesaných kvádrů. Ochoz je návštěvníkům přístupný a nabízí krásný výhled na město i šumavské kopce, my však musíme odolat.

Hned vedle černé věže, stojí budova radnice, která pochází z druhé poloviny 16. století a v letech letech 1781 a 1840 - 1850 byla přestavěna. bylo odstraněno ozdobné průčelí, které bylo v roce 1925 nahrazené pseudorenesanční úpravou Josefa Fandy a malbami J. Čejky.

A nyní se občerstvíme zmrzlinou. Tohle autíčko snad už také ke Klatovům patří.

V rohu náměstí nemůže nezaujmout bílá stavba kostela Neposkvrněného početí Panny Marie a svatého Ignáce. Ten vznikl pro potřeby jezuitské koleje a založen byl v roce 1656, avšak ještě před dokončením vyhořel, následně opraven a dokončen až v roce 1717. Vyhořel dokonce několikrát až ho v roce 1791 převzalo do majetku město a to v něm provedlo rozsáhlé úpravy v letech 1968. 1896 a 1942.

zatím, co vnitřní zařízení chrámu je barokní, vnější fasáda je jednoduchá s bohatě zdobeným portálem a sochami ve výklencích. Fresková výzdoba pochází z roku 1716. Pod kostelem jsou rozsáhlé katakomby, do kterých se pochovávalo od roku 1674. Těla nebyla balzamována, ale konzervována systémem větracích kanálů.
Do krypty byli pohřbívání rektoři a učitelé jezuitské koleje a pání z Klenové, Janovic a další. Bylo zde asi 200 těl, do dnešní doby se zachovalo 40. Při přestavbách totiž byl narušen větrací systém, který zajišťoval suchý vzduch o stabilní teplotě. Narušením přestal systém fungovat a docházelo k plísním a schránky byly narušeny aktivním červotočem.
Proto byla většina pozůstatků uložena na hřbitově.

Klatovy stojí za návštěvu nejen pro svou minulost, ale i krásnou architekturu měšťanských domů a historických památek i přitažlivé okolí.
My se nyní vydáme autobusem do Janovic nad Úhlavou a odtud pěšky do Klenové na hrad a zámek.

2 lidé ohodnotili tento článek.

1 Babsy Babsy | E-mail | Web | 23. ledna 2014 v 20:47 | Reagovat

Tak konečně zase reportáž z místa, u kterého můžu napsat: tam jsem byla. :-) Z Černé věže jsme se tenkrát rozhlíželi a taky jsme se byli ve sklepení podívat na mumifikované mnichy v rakvích.

2 VendyW VendyW | E-mail | Web | 24. ledna 2014 v 8:38 | Reagovat

V Klatovech jsem byla celkem třikrát a znám z nich jen zimní stadion, protože jsme tam byli na výstavě s hafušákama. Sice se tam chtěl kamarád projít a podívat ale nakonec z toho sešlo a jeli jsme dom. Letos mám v plánu tuhle výstavu zase absolvovat a tak by to možná mohlo i vyjít. Uvidíme....

3 MarijaKes MarijaKes | Web | 24. ledna 2014 v 9:03 | Reagovat

[1]: Já si tu věž a sklepení mlhavě pamatuju z roku 1976, kdy jsme na Domažlicko jeli s manželem na svou první rekreaci a tenkrát ještě ROH. Ale mohla jsem se při této návštěvě alespoň podívat do toho kostela. Ten působí mohutně a velkolepě. :-)

4 MarijaKes MarijaKes | Web | 24. ledna 2014 v 9:05 | Reagovat

[2]: Tak to je super, že se tam někdy dostaneš. přeji Ti, aby ti to vyšlo. Mně se to město moc líbilo. :-)

5 ajka ajka | E-mail | Web | 25. ledna 2014 v 1:04 | Reagovat

Jako dítě jsem přes Klatovy jezdila každé léto, jezdili jsme tam kousek za město na prázdniny ;-)  :-)

6 Frypat Frypat | E-mail | Web | 26. ledna 2014 v 21:27 | Reagovat

Krásné město i snímky :-)
Na rozdíl od ostatních jsem v tomhle městě nikdy nebyl.

7 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 27. ledna 2014 v 11:53 | Reagovat

[6]: A tam by ses určitě s foťákem vyřádil. :-) Ale nemůžeme být všude. I když já mám dojem, že ty jsi již podobně procestoval celou republiku. :-)

8 Ella Ella | Web | 6. února 2014 v 21:20 | Reagovat

Hezke fotky z hezkeho mesta,my jsme tam byly vloni a to zmrzlinarske auto tam take bylo ale ted uz kola a blatniky nejsou zelene ale jsou modre. :-D Hezka vzpominka.