Štramberk město a hrad

9. ledna 2014 v 16:04 | MarijaKes |  Kraj Moravskoslezský

Horské městečko v centru Štramberské vrchoviny na svazích Zámeckého kopce, Kotouče, Bílé hory, Libotínských vrchů a Červeného kamene v předhůří Beskyd, pro svou malebnost zvané "Moravský Betlém". Štramberk založil 4. prosince 1359 syn českého krále Jana Lucemburského (1296-1346), moravský markrabě Jan Jindřich Lucemburský (1322-1375), mladší bratr římského císaře a českého krále Karla IV. (1316-1378), povýšením podhradí na město. (text použit z oficiálních stránek města)

My jsem již navštívili botanickou zahradu a arboretum (tato fotografie mimořádně z roku 2005)

Kamenárku

Národní sad (mimiřádně fotografie z roku 2005) Článek ze zimní návštěvy zimní fotky z roku 2013

a nyní sejdeme do centra města. Je to půvabné městečko na svazích výše jemnovaných kopců. Najdeme zde mnoho původních domů dřevěných s kamennými základy. Půvabné jsou i kamenné uličky vedoucí k hradu. Nýměstí, nad kterým se tyčí věž hradu, zvaná Trúba, lemují měšťanské domy a vévodí mu barokní farní kostel sv. Jana Nepomuckého z r. 1721. Zachoval se i Mariánský sloup z r. 1862 a socha sv. Jana Nepomuckého z r. 1738.

Štramberk je znám výrobou specifického medového pečiva tzv. štramberských uší a my si je nejen můžeme koupit, ale přímo jsme svědky jejich výroby. Z náměstí vystoupáme po kamenném schodišti na hrad. Projddeme bránou na kamenné nádvoří s vyhlídkou z hradeb. Zde je i posezení s motžností občerstvení v Jaroňkově útulně a turisktické chatě Mudr Hrstky z toku 1925.
Gotický hrad byl postaven k ochraně zemské hranice, avšak od 16. stol. chátral a r. 1783 se přední část zřítila a zůstala jen hradní věž Trúba. Ta byla v r. 1903 upravena na rozhlednu. Hranolová zvonice připomíná původní kostel sv. Bartoloměje z poloviny 14. stol. a zrušený r. 1786.

Město ožívá i při různých příležitostech historickou hudbou a skupinami historického šermu.

A tímto se ze Štramberka loučím, není však vyloučeno, že se sem nepodíváme v jiném ročním období.

3 lidé ohodnotili tento článek.

1 Frypat Frypat | E-mail | Web | 9. ledna 2014 v 17:28 | Reagovat

Ve Štramberku jsem byl coby dítko školou povinné,ale pamatuji si na něho dobře.Hodněkrát jsem se tam pokoušel dostat,ale vždy jsem skončil jinde.Teď vidím,že to byla velká chyba ;-)  :-)

2 Babsy Babsy | E-mail | Web | 9. ledna 2014 v 17:35 | Reagovat

...a na té kašně jsme se s manželem vzájemně fotili, s nasazenýma štramberskýma ušima...to když jsme zjistili, že nám uši drží na uších.... :D Jsou z toho hodně legrační fotky. :-)

3 duchlana duchlana | 9. ledna 2014 v 19:01 | Reagovat

;-) Máš to perfektně uděláno ;-)  ;-)  ;-)

4 Jarka Jarka | Web | 10. ledna 2014 v 9:52 | Reagovat

Štramberk jsem do dnešního dne znala jen podle toho stejnojmenného pečiva, ale díky tobě, už ho od teďka trochu znám i jako město, hrad a přilehlé okolí. :-D

5 Helena Helena | E-mail | Web | 13. ledna 2014 v 16:30 | Reagovat

Díky za krásnou fotoreportáž a vzpomínku na toto místo. :-) Tam by se určitě líbilo i Liliance Landštejnské. :-)

6 MarijaKes MarijaKes | Web | 13. ledna 2014 v 17:26 | Reagovat

[1]: Člověk nemůže být všude. Mně se to také nedaří. ;-)

7 MarijaKes MarijaKes | Web | 13. ledna 2014 v 17:27 | Reagovat

[2]: A nyní se už uši dělají s různými přidanými ingrediencemi jako kakao, ořechy, oříšky, sypané, plněné. Ale stejně mi nejvíc chutnají ty klasické základní. To musela být legrace, to focení. :-D

8 MarijaKes MarijaKes | Web | 13. ledna 2014 v 17:28 | Reagovat

[3]: Děkuji :-)

9 MarijaKes MarijaKes | Web | 13. ledna 2014 v 17:33 | Reagovat

[4]: Ještě jsem neprolezla ty kamenné uličky Štramberka všechny. Kdysi( v minulém století) byla za městem věhlasná oční klinika pro děti. Jezdila jsem tam se synem ambulantně. Měli špičkové vybavení. Klinika již je zrušena, jako všechno, co za něco stálo. Nevím, proč. Ale je fakt, že tenkrát jsem měla toho čekání v čekárně plné dětí, křiku, pobíhání, předbíhání plné zuby a hledala nejbližší možný únik z města. Tak na prohlídku města ani hradu nebyla vůbec chuť. ;-)

10 MarijaKes MarijaKes | Web | 13. ledna 2014 v 17:33 | Reagovat

[5]: Já myslím, že to tam Lili zná, ale jistá si nejsem. :-)

11 Babsy Babsy | E-mail | Web | 13. ledna 2014 v 19:40 | Reagovat

[7]: My jsme si ve Štramberku u stánku koupili uši plněné šlehačkou a malinami. Pak jsme si to udělali i doma s těmi zakoupenými, co jich je v pytlíku asi 10. :)
Při focení legrace opravdu byla. :-)

12 Jindra Jindra | 21. února 2015 v 15:17 | Reagovat

Štramberk mám moc ráda,je to naše oblíbené místo a je tam nádherně. :-)  :-)  :-) Krásně jsi to Maruško nafotila.