Hodslavice zajímavá obec

19. února 2014 v 20:53 | MarijaKes |  Kraj Moravskoslezský
Obec Hodslavice leží v okrese Nový Jičín, protíná ji hlavní silnice mezi městy Valašské Meziříčí a Nový Jičín. Dnes se touto obcí projdeme, protože má jistě co nabídnout. Je 17. února 2014, teplý slunečný den jako stvořený pro procházku.

Hodslavice jsou rodištěm historika, politika a spisovatele Františka Palackého, kterému se též přezdívá Otec národa. Rodný domek téměř na návsi, kde se buditel 14. června 1798 narodil jako jedno z 12 dětí, slouží v současné době jako muzeum.
Na návsi je zbudován památník na jeho počest.

V těsné blízkosti rodného domku stojí evangelický kostel s domkem, kde byla evangelická škola, ve které Palacký vyučoval.

Cestou za kostelem se dostaneme k malému, leč velmi pěknému hřbitůvku církve evangelicko-křesťanské. Na něm jsem si všimla i náhrobků s kamínky. Kamínky nosí svým zesnulým Židé. Kostel, který jsme právě minuli je sice zavřený a nedá se dovnitř ani nahlédnout, ale hřbitůvek je otevřený. Tak vstupme.

Cestou mezi vesnicí a loukami se vydáváme dál k bývalému větrnému mlýnu. My jdeme rovně, ale míjíme občasné odbočky a ty jsou také zajímavé. Čím že je zajímavá taková polní cesta vedoucí k protějšímu kopci? je osázena novými stromky a jednou tu bude krásná alej doplněna keři. Tyto formanské cesty tu vybudovali myslivci. Ve zvlněné krajině tu mají vybudovaný i nejeden posed. Ostatně více napoví fotografie a tabule naučné stezky.

Text si přiblížíme

A takové cesty jsou tu tři u jedné pod návrším s větrným mlýnem poroste jednou sad.
A už vidíme bílou stavbu bývalého větrného mlýna, který už nemá lopatky a je už dlouhá léta upaven na obytný dům. jeho sympatický majitel je výtvarník, který před lety koupil totálně vyhořelou budovu a nádherně opravil. Na konci článku najdete odkaz na video z televitného pořadu, kde je osud mlýna předveden. Uvidíte i interiér, kam se obyčejný návštěvník nedostane.

Mlýn jsme obešli a dostáváme se zpět na cestu, která lemuje vesnici a nemusíme chodit po hlavní docela frekventované cestě. Vracíme se zpět do centra obce, kde už to trochu známe, ale ještě nesmíme zapomenout na unikátní stavbu. Dřevěný kostel sv. Ondřeje apoštola z 50. let 16. století. Je škoda, že kostelík byl dnes zavřený, ale díky VIRTUÁLNÍ PROHLÍDCE můžeme projít nejen interiér kostela.

A v centru obce nechybí ani restaurace. A ne jedna. A fojtství dnes slouží jako penzion.

Naproti přejdeme hlavní cestu a po můstku i potok Zrzávku a jsme u nákupního centra.

Obejdeme nákupní centrum k dominantě obce, ke kostelu Nejsvětějšího Srdce Páně. Tento kostel na mne působil vždy mohutně. Z obce přímo ční jeho vysoká věž.

Než se pro dnešek rozloučíme, musím ještě dodat, že kdybych nebydlela kousek odtud, dovedla bych si představit se zde ubytovat a podnikat výlety do okolí. Navštívit můžeme pamětihodnosti Valašského Meziříčí, Nového Jičína, k výletu zláká i Frenštát pod Radhoštěm a výlet na Pustevny a Radhošť. Z nedalekých Veřovic si můžeme vyšlápnout k rozhledně a turistické chatě na Velkém Javorníku. A doporučila bych i nedaleký rybník s možností koupání a občerstvení Čerťák. A komu by se zastesklo po zřícenině hradu, zvu ho na Starý Jičín. I nemotorizovaní se pohodlně dostanou autobusem do Valašského Meziříčí a pak vlakem do Rožnova pod Radhoštěm. Krásné město s velmi rozsáhlým skanzenem, rozhlednou a dalšími i kulturními zážitky.

1 člověk ohodnotil tento článek.

1 fendsterovci fendsterovci | E-mail | Web | 20. února 2014 v 0:18 | Reagovat

Uau, je to síce dlhý článok, no je skutočne kvalitný. Pekné fotky a tie pohľadnice sú tiež super. Veľmi pekná práca. :)

2 VendyW VendyW | E-mail | Web | 20. února 2014 v 8:20 | Reagovat

Zajímavá obec, tedy spíš menší městečko....ten kstel je opravdu hodně velký a mlýn působí velice útulně :-)

3 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 20. února 2014 v 8:45 | Reagovat

[1]: Děkuji. Nechtěla jsem článek moc dělit na více kusů, i když by to šlo popsat každý objekt zvlášť a fotky dát hned velké, ale všimla jsem si, že přidané textové reklamy přeťaly seznam článků v rubrice. Pokud mám více než 50 článků (nebo nastavený počet na stránku), je pod první stránkou seznamu hned reklama a další stránkování je až poté a tam už často návštěvníci nejdou v domnění, že výčet je celý a články se tímto vlastně ztratí. A pokud popisuju místo, mohlo by to působit neuceleně nebo by se k článku už zájemce nedostal. ;-) Vůbec se mi to umístění řádkové reklamy nelíbí.

4 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 20. února 2014 v 8:46 | Reagovat

[2]: Vendy, je to malá obec. Všechno popsané je vlastně v jednom chumlu. :-D

5 Jarka Jarka | Web | 20. února 2014 v 9:25 | Reagovat

Samotné Hodslavice i celé okolí jsou kouzelné, líbí se mi kostely, zvlášť ten dřevěný, líbí se mi větrný mlýn, líbí se mi to slunečné počasí a celý tvůj článek. To byla parádní procházka v teplém únorovém dni. 8-)  :-)

6 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 20. února 2014 v 14:31 | Reagovat

[5]: A ještě jsme potkali zvířátka a kytičky. Opravdu krásný den. :-)

7 Jarmila* Jarmila* | Web | 20. února 2014 v 17:40 | Reagovat

Maruško, udělali jste si krásný výlet a počasí bylo přímo výstavní. :-) Modrá obloha fotografovaným objektům moc sluší.
Obec se mi líbí, ale nevím proč ji mám zafixovanou v Čechách.
P.S. Ty řádkové reklamy mě také štvou! :-?

8 Jarmila* Jarmila* | Web | 20. února 2014 v 19:03 | Reagovat

[7]:  Možná to mám proto, že hodně času František Palacký prožil v Praze a jezdil k nám do zámku, který patřil jeho zeti. :-)

9 MarijaKes MarijaKes | Web | 20. února 2014 v 23:36 | Reagovat

[8]: Palacký také v Praze zemřel. U nás je podle Palackého pojmenováno i gymnázium a ulice. :-)

10 Frypat Frypat | E-mail | Web | 23. února 2014 v 21:26 | Reagovat

Tak to je paráda.Krásné místo,krásné fotky a skvělý článek ;-)  :-)