Modlivý důl - skalní kaple

5. května 2014 v 22:16 | MarijaKes |  Kraj Liberecký
Slibila jsem ještě dokončit procházku po Vsetíně, ale na chvíli si odpočineme od Vsetína, od zahrady a zaskočíme k jedné zvláštní kapli do Kraje Libereckého.

Tuto kapli bych chtěla zařadit do druhého kola soutěže sakrálních staveb na blogu u VendyW.
Snad bude moci být zařazena, i když vlastně nejde o stavbu, ale o kapli vytasanou v pískovcové skále. Ale popořádku. Hrad Sloup ve stejnojmenné obci poblíž České Lípy snad znají všichni. O kapli poblíž obce Svojkov jsem se dověděla náhodou od kamarádky při plánování jedné dovolené. My jsme se ke kapli dostali pěšky přes skalní útvary ze směru od Sloupu, ale schůdnější cesta je od hotelu Zámeček na kraji obce Svojkov, kde můžete nechat auto.

Mírným stoupáním projdeme kolem křížku do skal.

Ještě pár schodů a ocitneme se na prostranství mezi skalami, kde jsou instalovány jednoduché lavičky hned naproti kapli vytesané do skály.

A nyní je čas usednout a něco se o Modlivém dolu dovědět. Poutní místo je opředeno hned několika pověstmi z dávné minulosti, ale spojeno i se záraky uzdravení z doby ne tak dávné. Divoká rokle zaříznutá hluboko do skal se původně nazývala Smolný důl, protože místní uhlíři zde měli kromě milířů na dřevěné uhlí i smolné pece, ve kterých vařili kolomaz.
Nebylo to tedy vždy poutní místo.

V roce 1680 žil ve Svojkově fořt s krásnou dcerou Annemarií, kterou milovali hned dva mládenci. Chudý student a syn bohatého sedláka. Dívka však milovala studenta a sedlákův syn ze žárlivosti ubil studenta sukovicí a ukryl hluboko ve skalách. I druhý příběh plný lásky měl tragický konec. Rytíř Jaroslav ze Svojkova se zamiloval do prosté dcery sládka z Valenic. Nerovnému sňatku však nebylo přáno a milenci dobrovolně ukončili život v hlubokém dolu.

Lidé slýchávali v temných zákoutích skal nářek a místu se vyhýbali. Až v roce 1704 čeledín ze statku zavěsil na místo skonu chudého studenta obrázek Panny Marie a teprve v roce 1750 tam sládek z pivovaru umístil obrázek svěcený, aby duše zesnulých našla klid. Lidé se sem chodili za jejich duše modlit. Vrchnost dala pokácet ponurý les a od té doby se vypráví, že u obrázku bylo vyslyšeno mnoho modliteb a lidem pomoženo. Vyslyšeny byly i prosby paní von Czerwelliové a jako poděkování nechala v roce 1772 postavit dřevěnou kapličku a téhož roku sem bylo vypraveno z České Lípy první velké procesí. A lidé sem začali nosit za pomoc děkovné tabulky a sošky.
Začala sem docházet velká procesí s prosbami o odvrácení morových a cholerových epidemií. Přestože poutníků a vyslyšených proseb přibývalo, biskupská konzistoř vše odsuzovala jako modlářství a nařídila odstranit všechny děkovné tabulky, obrázky i sochy a koncem 18. století byla dřevěná kaplička zbourána.

V roce 1836 Antonín Wagner ze Sloupu vytesal v pískovci kapličku s gotickými oblouky a do výklenku byl zavěšen mariánský obraz od Eugenie Hauptmannové-Sommerové.

V letech 1840 až 1850 se sem chodil modlit a rozjímat poslední korunovaný český král Ferdinand V. Dobrotivý při zdravotních projížďkách ze Zákup.

V roce 1903 na popud hraběnky Kinské, byla kapli dána podoba Lourdské jeskyně i se sochou Panny Marie Lourdské. Ke kapli vedla křížová cesta a dál pokračovalo dlouhé schodiště k oratoriu na konci rokle. V uměle vytesaném pískovcovém výkklenku byla plastika Ukřižování od sloupského sochaře Josefa Maxe staršího.
Po 2. světové válce bylo poutní místo zničeno, zachovala se jen pískovcová kaple se dvěma komorami po stranách oltáře, na němž stojí socha Panny Marie vysvěcená v roce 2001 a umístěná sem na místo odcizené původní. A z oratoria zůstal jen jen výklenek.

toto mariánské poutní místo má více než dvousetletou tradici. Od roku 1995 se zde pravidelně vždy 1. května slouží mše svatá, jež zahajuje mariánský měsíc.

Jelikož je velmi velmi obtížné, ba nemožné, kapli obejít, ještě se alespoň trochu rozhlédneme po okolí.
Na místě mezi lavicemi a kaplí někdo do písku vykreslil velikánské srdce.

Nám naštěstí svítilo sluníčko. Dovedu si představit, že za pochmurného počasí je i ve skalách asi dost tajemně.

A to je pro dnešek všechno. Doporučují místo navštívit. Okolí České Lípy je vůbec velmi zajímavé. Ještě se neloučíme nadobro a podíváme se i do jiného koutku Máchova kraje.
Ještě snad mohu zanechat mapku.

Hezký den.

2 lidé ohodnotili tento článek.

1 Jarka Jarka | Web | 6. května 2014 v 8:41 | Reagovat

To je úžasné místo, netušila jsem, že takové v naší zemi máme.
V tom slunečném počasí, musela být ke kapličce krásná procházka a moc zajímavé byly i pověsti o tom, co předcházelo jejímu vzniku.

2 Liliana Landštejnská Liliana Landštejnská | Web | 6. května 2014 v 10:19 | Reagovat

O tomto místě slyším poprvé :-)

3 babi Maňasová babi Maňasová | Web | 6. května 2014 v 11:18 | Reagovat

Díky za krásnou procházku a zajímavé povídání a fotky. Skály miluju v jakékoli podobě :-).

4 MarijaKes MarijaKes | Web | 6. května 2014 v 11:26 | Reagovat

[1]: Zajímavé mi to místo také přišlo. Ten kraj je plný pískovcových útvarů a líbí se mi to zabarvení. Je tam více vydlabaných objektů, které dříve využívali pašeráci. Procházka od svojkovské restaurace a zpět je prima, ale my šli v horku od restaurace u Sedmi trpaslíků na skalní  hrad Sloup, ten sice vypadá malý, ale je tam tolik neuvěřitelných prolejzaček a schodů, že také unaví. Krásné je skalní divadlo a výstup na vyhlídku na hrad. ke konci už jsem byla docela uštvaná, protože mladíček (syn) byl plný elánu a nebral moc na moje stáří. Mám o tom i cestopis http://marijakesfoto.blog.cz/1112/dovolena-2010-cast-5-skalni-hrad-sloup-a-potize-ve-svojkove
Na vyhlídce je dneska dokonce rozhledna a možná i s restaurací.

5 MarijaKes MarijaKes | Web | 6. května 2014 v 11:29 | Reagovat

[2]: já o něm také nevěděla, ale internetová kamarádka z Č. Lípy mi o něm řekla. Ze skalního hradu Sloup k Modlivému dolů ani nevede směrovka. Tam jsou všelijaké okruhy pro motoristy, aby se mohli vrátit k autu a tak jsme trechu váhali, kudy se máme dát, protože turistické mapy to ukazovaly zase trochu jinak. :-)

6 MarijaKes MarijaKes | Web | 6. května 2014 v 11:31 | Reagovat

[3]: jo na téhle dovolené jsme si skal užili dost. Ale horolezci nejsme, jen na přístupových značených cestách. Českolipsko a Děčínsko je krásný kraj.

7 Helena Helena | E-mail | Web | 6. května 2014 v 17:50 | Reagovat

To je nádherná kaple, a přes všechny trampoty a překážky církevníků se dochovala dodnes, krásné povídání. :-)
Musí to být pro turisty příjemné překvapení. :-)  :-)Ty skály mají taky své obličeje Maruško. :-)  :D

8 Hanka Hanka | E-mail | Web | 6. května 2014 v 20:01 | Reagovat

O Modlivém dolu jsem v životě neslyšela, Maruško, dokonce ani můj přítel ho nezná. :-? Je to úžasné místo, které rozhodně stojí za návštěvu, jenže je od nás moc daleko. :-|
Dobře, že tuhle zajímavost dáváš do soutěže, asi těžko bude mít konkurenci. :-)
Fotky jsou překrásné a povídání moc zajímavé, mám strašně ráda skály, tedy na focení, lezení bych nezvládla. ;-)

Přeji ti příjemný večer. :-) Hanka

9 pavel pavel | Web | 8. května 2014 v 20:59 | Reagovat

Několikrát jsem se tam zastavil, protože občas jedu do Jablonce. Hezký večer. :-)

10 Simix Simix | Web | 9. května 2014 v 16:07 | Reagovat

Nádherné ... mám pocit, jako bych tam už někdy byla :D

11 pizlik1 pizlik1 | E-mail | Web | 20. května 2014 v 20:22 | Reagovat

Byla jsem tam několikrát, naposledy v minulém roce. :-)

12 MarijaKes MarijaKes | Web | 25. května 2014 v 9:59 | Reagovat

[7]:helenko, reaguji až dnes, odešel mi náhle monitor a bez něho je PC na dvě věci. Škoda, že je značení ve svojkovském okruhu. Možná bych ho také minula, kdyby mi o něm neřekla přímo kamarádka. To místo se stalo přímo mým cílem. Možná že to bylo i dobře, že tam nebyly davy lidí. Ano ty skály mají tváře. :-)

13 MarijaKes MarijaKes | Web | 25. května 2014 v 10:01 | Reagovat

Ahoj Hanko, musela jsem se trochu odmlčet, odešla mi technika. Možná o tomto místě moc lidí neví, ale přijde mi hodně zajímavé. Všimla jsem si, že jsi dala v soutěži hlas. Musím tak také zaskočit,. zatím jsem procházela články. :-)

14 MarijaKes MarijaKes | Web | 25. května 2014 v 10:02 | Reagovat

[9]: my to máme daleko a tak mi jeden zážitek musí stačit. Líbilo se mi v tom kraji. :-)

15 MarijaKes MarijaKes | Web | 25. května 2014 v 10:03 | Reagovat

[10]: Třeba ano. :-)

16 MarijaKes MarijaKes | Web | 25. května 2014 v 10:04 | Reagovat

[11]: Kdybych byla někde poblíž, asi bych tam také jezdila častěji. Je tam úžasný kraj. Skály jsou úplně jiné než u nás. Pískovec s tou příměsí něčeho žlutého je nádherný. :-)

17 Katka Katka | E-mail | Web | 27. května 2014 v 17:13 | Reagovat

Víc než třicet let jezdíme okolo tohoto místa a nevíme o něm. Jen jsem pozorovala, že nahoře je nová rozhledna, ne? Určitě dotlačím manžela k zastávce, až tudy pojedeme někdy příště.
Jsem ráda za tento tip.

18 MarijaKes MarijaKes | 27. května 2014 v 18:54 | Reagovat

[17]: Nová rozhledna stojí myslím na skále proti skalnímu hradu Sloup. My jsme tam byli ještě před zahájením stavby. K Modlivému Dolu je pohodlnější cesta ze Svojkova od restaurace. Tam si odskočit ke kapli a pak zajet autem  do Sloupu  a navštívit sklaní (lesní divadlo s rozhlednou nad ním a skalní hrad. Ten skalní hrad se mi také moc líbil a také má hradní kapli. Hrad vypadá malý, ale je tam tolik zákoutí a místností a nádvoříček, prostě nádhera. :-)

19 Katka Katka | 27. května 2014 v 20:50 | Reagovat

[18]: Díky za tipy. Kdysi jsme na Sloupu byli, ale asi jsem se víc soustředila na to, aby děti (tenkrát byly malé) nespadly, než na hrad, protože si ho tak, jak ho popisuješ, vůbec nepamatuju. Je načase návštěvu zopakovat.

20 Ema Ema | E-mail | Web | 28. června 2014 v 23:26 | Reagovat

Sloup v Č. jsme vloni navštívili,na Modlivý Důl však nezbyl čas.
Prima dny ti přeji.:-)

21 Veki Veki | E-mail | Web | 18. dubna 2015 v 19:07 | Reagovat

Sloup, moje láska! Musím tam zas někdy vyrazit.

22 Hela* Hela* | 13. května 2015 v 17:36 | Reagovat

Opožděně, moc blahopřeju :-)