Varhany v Lešné u Val. Meziříčí

29. září 2014 v 15:18 | MarijaKes |  Sbírky
V rámci výletu do Lešné, kdy byl hlavním tahákem sraz auto veteránů, jsem jako první akci zvolila návštěvu kostela sv. Michaela Archanděla. Nachází se v blízkosti zámku, nebyl to tedy problém. Vůbec jsem netušila, že existuje a navíc do konce září probíhá projekt Otevřené brány. Kostel vítal návštěvníky s plnou náručí. O samotném kostele se zmíním v jiném článku, dnes si jen obohatím sbírku varhan, protože to byl můj hlavní zájem v kostele. Přivítala mne průvodkyně nebo dohlížitelka a otázala se, zda chci kostel rozsvítit, když chci fotit. To mne natolik překvapilo, že jsem zakoktala, že to není jen kvůli mně třeba. To byla zásadní chyba. Dělala jsem machra, že si zvýším citlivost a to stačí. Tímto obšírným úvodem se konečně dostávám k samotným varhanům. Pochází z roku 1885. Nad varhanami a po celém stropě jsou fresky ve stylu iluzivní malby.


Na rozdíl od varhan, které jsem již shromáždila, tyto působí docela skromně a zvláštně, jakoby skříně. Mezi zábradlím balkonu (kůru) není žádný prostor pro zpěváky, zábradlí je zakomponované do varhan nebo naopak. Varhaník sedí u pultu uprostřed čelem k oltáři. Za zády má pak místnost se stupínky a lavicemi pro zpěváky. To byl další nový poznatek, že zpěváci v tomto kostele při zpěvu sedí. Možná je to normální, mne to překvapilo. Na kůr se vstupuje venkovními dveřmi na schodišti vedle hlavního vchodu do kostela.


Kostel zařadím do samostatného článku. Hezký den všem.


 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jarmila* Jarmila* | Web | 29. září 2014 v 17:03 | Reagovat

Varhany jsou krásné. A dost veliké. Výzdoba kostela také pěkná. :-)
Už se těším na článek.

2 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 29. září 2014 v 19:03 | Reagovat

Kdysi dávno jsem byla v Polsku na dovolené a byla jsem na varhanním koncerně v kostele. A dodnes si pamatuji, že to byla nádhera.. :-) .
Jsou to krásné varhany, Maruško.. :-).

3 Jarka Jarka | Web | 29. září 2014 v 20:09 | Reagovat

Zdá, že je vnitřek kostela laděný domodra a stejně, jako Jarmilka už se těším na další článek.
Zvláštní je i ten vstup na kůr z venku, vedle hlavního vchodu. Fakt jsem na další fotky zvědavá. :-)

4 pavel pavel | Web | 29. září 2014 v 21:48 | Reagovat

Tak mi napadá, když vidím ty krásné fotky kostela... jaké byly komentáře na mém blogu o Dukovi.
Nejzajímavější byl od Wendy... fotí kostely jako divá, vyhlásila jejich soutěž a neváhá křesťany osočovat. Jsou stavěny s láskou a velkou vírou... a když se mi něco příčí, tak tam nelezu... Každopádně je to Boží stánek pro lidi, kteří tam nacházejí útěchu a svojí negací tam narušuje tu energii, která je i ve zdech.

5 MarijaKes MarijaKes | Web | 29. září 2014 v 22:33 | Reagovat

[1]: Jarmilko, článek o kostelu je tentokrát jen stručný. :-)

[2]: Jituš varhany jsou pro mne nástroj záhadný a ještě záhadnější mistři, kteří ten nástroj postavili. Kostely mají vynikající akustiku a pro jakékoli koncerty by byly jako stvořené.

[3]: Ony ty dveře na kůr nejsou úplně vedle hlavního vchodu, jsou trochu z boku za věží, ale pravda je, že na kůr se chodí venkem.

6 Hanka Hanka | E-mail | Web | 29. září 2014 v 22:44 | Reagovat

Varhany jsou sice trochu skromnější, ale záběr na ně, spolu s klenbou kostela, je skvostný, Maruško. :-)
Tři upoutávky vypadají taky moc pěkně, takže se těším na další článek a hned na něj jdu. ;-)  :-)

7 MarijaKes MarijaKes | Web | 29. září 2014 v 23:20 | Reagovat

[5]: Pavle, záměrně jsem se nepouštěla do debaty k fotkám kardinála. Ale když jsi to tu načal..... Nejsem věřící, ale tatínek pocházel z velmi silně věřící rodiny a i když se vymanil, tak nás děti naučil se modlit a já se naučila chápat samotné věřící. Víra jim je oporou, pomáhá jim žít. Také do těch svatostánků vkládají nemalé peníze. Je to jejich věc. Jelikož jsem jako dítě občas při pouti v den svátku svatého, jemuž byl kostel zasvěcen musela pro dobré rodinné vztahy na mši jít, poznala jsem, že obřad může být velmi pěkný, ale i naopak. I církevní obřady se mění a velmi záleží na vykonavateli Boží vůle. Jsou mše, ze kterých i nevěřící odchází spokojen a jaksi svobodnější, lehčí a jsou mše, kdy kazatel laje svým ovečkám a má je všechny za hříšníky a s prstem kárajícím nabádá.....je tedy nadmíru jasné, že víru v Boha mají v rukou církevní hodnostáři. Když se podívám hlouběji do historie zprostředkované knihami, školou, následnými zkušenostmi... není možné popřít, že víra byla církevními hodnostáři zneužívána proti obyčejnému lidu a v čarodějnických procesech nejprve z chamtivosti brala dary a úplatky za to, že bohatí budou ušetřeni, avšak nakonec šla církev i po nich, aby schlamstla celé majetky. Takto nečinili věřící. Věřící byli dá se říci, obětmi církve, byli jejími rukojmími. Protože jsem nevěřící, dokážu vstoupit do svatostánku jakéhokoli náboženství. S úctou i zvědavostí bych vstoupila dle všech pravidel i do mešity, avšak byla bych velmi obezřetná a opatrná v rozhodování, zda mešity stavět u nás. Stavba sama o sobě je jen kulturním skvostem, avšak víra v rukou vyšších hodnostářů se může klidně vymknout a může být zneužita. S tím nemají kostely jako stavby nic společného.   Víru šířili i Cyril a Metoděj v pravdě a lásce a víru šířili a víře učili i křižáci násilím. Upálili mistra Jana Husa, který upozorňoval na nekalosti a hanebnosti církve, nikoli náboženství a víry.  Vše je to o lidech a v lidech. Víru nikomu neberu a někdy se i nevěřící dostane do situace, kdy chce doufat ve vyšší moc. Proto mám v úctě cokoli, co jiným pomáhá, tedy i víru. Jednou mi katechetka řekla. "Nebojte se jít do kostela, i když nevěříte. Bůh tam je a vy ho ucítíte, poznáte ho, protože vám tam bude dobře". Mám raději ty menší skromnější kostely, protože nereprezentují bohatství. Jsou to kulturní památky. Zámky jsou také kulturní památky, přesto do kostela vstupuji jinak, než do zámku. Protože nejsem věřící, neznám kardinála Duku jako člověka a nezajímám se o něho. Dověděla jsem se o něm v rámci dychtivých snah církve dostat zpět obrovský majetek. A tohle mi trochu vadí, když vím, za jakých okolností církev ten majetek získávala. A majetku se domáhá církev, nikoli víra. Proto jsem se nevyjádřila nijak k osobě kardinála a i když se kdekoli na cestách ocitnu v blízkosti kostela a neváhám tam vstoupit, církevním hodnostářům nevěřím a vyhla bych se jim velkým obloukem. ;-)

8 MarijaKes MarijaKes | Web | 29. září 2014 v 23:27 | Reagovat

[6]: Děkuji Hanko. No možná jsem ten kostel trochu odbyla, protože jsem opravdu v presu. Já se snad k té letní dovolené ve tvém kraji dostanu až v zimních mrazech. :-D

9 Maryša Maryša | E-mail | 30. září 2014 v 14:29 | Reagovat

Varhany jsou hodně jednoduché, ale pěkné, že zpěváci sedí tak s tím jsem se také nesetkala, těším se na další reportáž :-) Maryša :-)

10 Jarmila* Jarmila* | Web | 30. září 2014 v 15:01 | Reagovat

[7]:  Maruško, souhlasím s tebou v každém písmenku.
Také nejsem věřící, ale do kostela vstupuji s úctou.
Církevní hodnostáře, zvláště ty vyšší, nemohu ani cítit. Zažila jsem je zblízka a trochu z jiného úhlu při pohřbu a pohřební hostině mojí tchýně. Zbylo totiž na mě místo vedle nich. Nebýt té smutné příležitosti, vyhodila bych je do jednoho!
Možná se najde světlá výjimka, ale obecně je ráda nemám.
Církevní restituce mě rozpalují do běla. Správně píšeš, jak získali svůj majetek. O zničené kostely nestojí, protože by je stály peníze, ale výnosné památky chtějí zpět. Aby mohli dál hrabat.
Kde je prvotní záměr církve? Přece tohle Kristus nekázal. Ale nejsem tak kovaná, abych se pouštěla do diskuzí. Jen si pamatuji ze školy, že měli žít skromně.

11 Hanka Hanka | E-mail | Web | 30. září 2014 v 20:28 | Reagovat

[8]: Neodbyla, Maruško, to ty ani neumíš. :-)

[7]: To jsi napsala skvěle, taky nejsem věřící, ale do kostelů chodím ráda.

[10]: Spravedlivě ses rozohnila, Jarmilko, a máš pravdu.

12 MarijaKes MarijaKes | Web | 1. října 2014 v 7:10 | Reagovat
13 MarijaKes MarijaKes | Web | 1. října 2014 v 7:23 | Reagovat

[10]: Tak tak. Ale výjimky jsou, tomu věřím. Před pár lety jsme byli s bratrem na setkání všech bratranců z tatínkovy strany a součástí programu byla i mše na Svatém kopečku v Olomouci. Bratrova žena byla evangelička a s vírou na tom byla podobně jako já s bratrem. na mši jsme nešli a raději se procházeli po okolí. Dneska mě to trochu mrzí, protože ten obrovský chrám zevnitř neznám. Ale zase při tolika lidech a před bratranci bych si stejně netroufla fotit. Když pak vyšli, tak ten, který to setkání zprostředkoval, pěk samou chválu na kázání. Byl doslova nadšen, jak ten farář dobře mluvil. Oni mají i taková kázání s tématikouz  běžného života. A tato jeho slova se bratranci moc líbila. Možná by se líbila i mně. :-) Církevními "pracovnicemi" jsou i jeptišky. Většinou pracovaly v ústavech pro postižené lidi, třeba na Hostýně a v nemocnicích. Tato práce byla pro ně posláním a ony opravdu v Boha věřily. Ale zase už i jejich vyšší nadřízené, jak víme z literatury a filmů, nebyly vždy zrovna kladné hrdinky. ;-)

14 VendyW VendyW | E-mail | Web | 1. října 2014 v 9:03 | Reagovat

[4]: Já nemám nic proti kostelům, to už jsem říkala hned v úvodu té soutěže. Já mám pifku na církev a její hodnostáře a představitele. Jsou a vždy to byli falešní lidé, kázající obyčejným lidem vodu a sami pijící víno. Celibát ? K smíchu! Papežové mívající spousty nemanželských dětí vydržující si milenky. Chudoba? Cha! Paláce a sídla arcibiskupů, kardinálů zdobená díly za miliony, zlatem se nešetřilo a i dnes jejich rekonstrukce vil přesahující miliony. Takže kde je ta jejich chudoba a pokora? Zneužívání dětí, kolaborace ....to všechno je církev a vše se děje s požehnáníma hlavně se zametáním pod koerec právě těmito "mile a tatíkovsky " vyhlížejícími činiteli.... Když se náhodou vyskytl v historii papež který je klepl přes prsty byl vždy dřív nebo později odstraněn kardinály kteří nectěli přijít o svoje nakradené majetky. Takže sorry ale církev jepro mne to největší zlo pod sluncem.

15 pavel pavel | Web | 1. října 2014 v 9:11 | Reagovat

Hodně záleží na lidech a to platí i o duchovních. Třeba současný papež je skrovný člověk a snaží se pomáhat a ukazovat lidem i svým podřízeným cestu.
Ty její komentáře ve kterých šmahem všechno odsuzuje, ta její nenávist, mne docela překvapily a vlastně tím křivdí lidem, kteří to myslí dobře.
A co se týče církevního majetku, myslím si, že je lépe když ho dostali zpátky oni, než by ho politikové promrhali. Lidí vidí jen ty peníze, ale oni je vkládají i do sociálních opatření.

16 pavel pavel | Web | 1. října 2014 v 9:37 | Reagovat

[14]: Aniž jsem viděl tvůj předchozí komentář, protože jsme je psali současně, jsem ti i odpověděl. :-)
Mimochodem Václavky nerostou. :-D

17 VendyW VendyW | E-mail | Web | 1. října 2014 v 9:42 | Reagovat

[16]:Tady už přerůstaj! :-D

18 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. října 2014 v 9:53 | Reagovat

[15]: Pavle, já do tohohle nevidím tak úplně. To je stejné, jako s vojenskými mírovými misemi. Lidi tvrdí, že tam naše armáda nemá co dělat, že se nemá vměšovat. Mírové mise jsou ale o něčem jiném. V postižených oblastech pomáhá armáda stavět školy, nemocnice, zajišťuje obyvatelům vodu.... A takový konvoj s vodou je nebezpečnější než konvoj se zbraněmi. Voda je život a to nepřítel ví. Když pak zahyne nějaký náš voják na misi, je úplná hrůza, co píší lidé v komentářích na novinkách. Nic o tom přesně neví. Stejně já a další víme jen možná zlomek všeho o církvi.  
Já jsem jen ve svém komentáři chtěla vysvětlit, že nenávist k cirkvi není a nemůže být stejně úměrná ke kostelům a chrámům jako památkám. A tedy i naopak, když se mi líbí kostely a jiné i drobné sakrální stavby, nemusím být obdivovatelem církve. Křížek u silnice, morový sloup, boží muka.....to jsou lidské příběhy, to je poděkování, to je prosba....to je vzpomínka.....Za vším je vidět obyčejného člověka a jeho osud.
Píšeš, že je lepší dát majetek církvím dříve, než by ho politikové promrhali? Docela naivní. Spousta majetků je již ve vlastnictví jiných lidí, soukromých osob. Na pozemcích stojí třeba čtvrti města (jen příklad). Církev chce finanční vyrovnání. Kdo to zaplatí. Země s miliardovými dluhy, která si nemůže dovolit platit lidem vyšší důchody, sociální dávky a pod.  Již nyní se spekuluje o tom, že se církev chystá získaný majetek prodávat a ve frontě stojí developeři. Ale to jsou i zde zbytečné spekulace a tahanice. Prostě na závěr, stavby se mi líbí a nemusím být příznivcem jejich majitele. :-)

19 Lydie Lydie | 1. října 2014 v 17:37 | Reagovat

Tak jsem si přečetla komentáře...Můj názor k restitucím je ten,že už není co privatizovat,tak se bude vracet majetek církvím. Nadělají se z toho různé nadace, sdružení ap.Do každého se vloudí někdo "chytrý z mocenských struktur"...majetek se pomalu a nenápadně "vytuneluje" a církvi zbydou "oči pro pláč"./Tak byly vykradeny různé podniky-"Mostecká uhelná"..atd.-však to znáte z novin./
Také píšete,že majetek círve byl získán nekalým způsobem,že by se neměl vracet ap.Staral se někdo, při vracení továren ap., jakým způsobem byl majetek získán - že třeba pan továrník kdysi "vykořisťoval" dělníky...jak jsme se "učili" v dějepise? Také jsme se učili o husitství...teď se zase dozvídáme,že to bylo trochu jinak,než se psalo v učebnicích - takže pravda je asi také někde jinde...

20 Helena Helena | E-mail | Web | 1. října 2014 v 18:20 | Reagovat

Neumím si Maruško představit sedící zpěváky, možná je to v přestávkách, ale u zpěvu se stojí, aby správně fungovala bránice. Chvilku jsem ve sboru zpívala, a před zpěvem se prováděla různá dýchací cvičení. Varhany jsou hezké a zaujala mě i diskuze, do které bych přidala jen toto:

[13]: Jelikož jsem měla strýce farářem, který si své prošel různými tresty od komunistů a dalších, a přitom jeho nadřízený se neostýchal spolupracovat, a dokonce před svou smrtí prohlásil, že to budou mít snadnější/asi myslel odchod z tohoto světa/, po tom všem, co vím, a může se toho každý dočíst na netu, hodně věcí se otevřelo veřejnosti, samozřejmě až po smrti dotyčných osob, si myslím, že je to s politiky propletené. Každý si namastí vlastní kapsičku, na obyčejné lidi se zde vůbec nehledí.
A co se kázání týče, je to velmi přísné učení, zvláště ve větších farnostech.
Strýc vyprávěl, že za každou chybu byl napomínán, byla to šikana ze zhora.

21 MarijaKes MarijaKes | 1. října 2014 v 20:19 | Reagovat

[19]:V teto diskuzi neslo ani tak o restituce jako o domnely rozpor mezi oblibenosti sakralnich staveb a a soucasne nenavist k cirkvi. Ty restituce se nam tam logicky pripletly. Uz to uzavreme a pujdeme dal. :-)

22 MarijaKes MarijaKes | Web | 7. října 2014 v 12:24 | Reagovat

Tak se nám trochu zvrtnul článek do politiky, ale to nevadí. Můj zájem o varhany to neodradí. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama




Děkuji vám všem, že jste nelenili, mrkli na můj blog
a dokonce posíláte komentáře.
Budu se snažit návštěvu oplatit.
Přeji hezký den.