Na kole do Zašové

15. října 2014 v 9:24 | MarijaKes |  Kraj Zlínský
Zašová je obec mezi městy Rožnov pod Radhoštěm a Valašským Meziříčím. Když jsem nedávno byla s manželem na šípky na kopci nad Valašským Meziříčím,

měli jsme Zašovou na dohled. Tam bychom se mohli jet někdy podívat, povídá manžel. Jsou to ty domečky krčící se na pravé straně snímku pod hřebenem kopců.

Koukněme se blíž

a ještě blíž

Je vidět kostel a nějaká rozhledna. Tak se tam vydáme. Samozřejmě na kole. Kolo jsem si koupila, ale jezdit na zahradu je na něm obtížnější, než na výlet, když mezi cestou tam a zpět musím makat a obě cesty jsou se šlapáním do kopce, což mi už tak dobře nejde, jako za mlada.

V Zašové je pěkně upravený pramen Stračka, údajně se zázračnou léčivou vodou a tedy i děkovnými sakráslními stavbičkami. Dále pak se dostanemen k zajímavému výletišti. V posledních dnech bylo opravdu krásně, skoro letně a práce na zahradě včetně podzimního rytí a řezání dřeva docela unavila. Přesto jsem se nechala v pátek manželem přemluvit a místo odpočívání u počítače jela na výlet. Do Zašové jedeme z Valašského Meziřící cyklostezkou Bečva a pak zabočíme do obce.

Cesta kolem řeky, oděné do podzimního oblečku je příjemná a já bych pořád zastavovala a fotila. Vzala jsem si na to malý kompaktní foťáček. Velký bych na krku mít nemohla. Pokochali jsme se, napojili a pokračujeme dál.

Přes hlavní silnici do Rožnova přecházíme i pomocí ovládaného semaforu a jsme v obci. Nejedeme po hlavní, to manžel nemá rád a když zná boční uličky bez provozu, je to bezpečnější i pro mne. Než vjedeme na náves, která je viditelně nedávno dokončená, mijíme opravenou hasičskou zvrojnici a na druhé straně moc pěknou krčmu. Vedle zbrojnice je vidět část nově postaveného kulturního domu.

Uprostřed návsi bude brzy tryskat fontána. Kousek nad návsí je pak docela velká škola se sportovištěm.

V centru obce je vlastně všechno. Hospoda, kulturní dům, tržiště, škola i kostel. V těsné blízkosti kostela se nachází budova bývalého kláštera Trinitárů, v současné době sloužící jako Ústav sociální péče.

Zašová je již několik století významným poutním místem. Kdo má zájem dovědět se více o zajímavé historii poutního kostela Navštívení Panny Marie a pramene Stračka, nechť zavítá na stránky farnosti. Do kostela mohu jen nahlédnout přes mříž, ale na stránkách farnosti jsem viděla i fotky tamních varhan a jsou opět jinak řešené, než jak jsem dosud viděla.Určitě si počkám do příštího roku, kdy bude opět od května do září zpřístupněno více kostelů ve zlínském kraji v rámci akce Otevřené brány.

Kousek nad kostelem je prý pěkný hřbitov, tak se tam jdeme podívat. Líbí se mi řešení kolumbária a fotím některé staré náhrobky.

Pěkné je i prostranství před hřbitovem, chtěla jsem si ho vyfotit cestou zpět, ale manžel mě vede ven jinou bránou. Hřbitov je na kopečku a je od něho hezký výhled do krajiny. V popředí fotografie je bývalá skládka a vykazuje známky kultivace. Do dálky se díváme na místo, odkud jsme pozorovali Zašovou při sbírání šípků.

Díky kultivaci skládky byl upraven i terén po jižní straně hřbitova s výstavbou parčíku a malé dřevěné rozhledny. Jedeme tam.

Z rozhledny je vidět jednak Valašské Meziříčí, ale i naši zahrádku v Krhové. Tedy spíš některé chaty kolonie pod nejvyšším vrcholem obzoru.

Zkusíme se podívat blíž, ale malý foťáček nemá tak velký zoom.

Je opravdu ukázkový říjnový den. Krásné babí léto.

Pokochali jsme se, napojili a já mám hlad. Udělali jsme zásadní chybu. Na krátký výlet jsme si nevzali peníze a pod námi je tak úžasná krčma. Ještě jsme chtěli jet ke Stračce a na nějaké výletiště. Manžel prohlásil, že se mnou a mojím focením je to na další dvě hodiny a já musím jít pro vnuka do školní družiny a na víkendový nákup. Pokračování v Zašové tedy zase jindy až zahrada a počasí dovolí.

A nyní už bez focení rovnou domů. Ale přece jen jsem si ještě jednu zastávku vynutila.

Hezký den přeji všem.

4 lidé ohodnotili tento článek.

1 Jarka Jarka | Web | 15. října 2014 v 10:23 | Reagovat

No páni Maruško, to byl bezvadný výlet na kolech, v tom krásném počasí to musela být nádhera. Taky bych pořád stála a fotila. Zašov je hezký a krajina v okolí ještě hezčí. A vůbec nevadí, že vám ještě zbývá něco k návštěvě, aspoň máte důvod vyrazit na další kolový výlet. :-D

2 pavel pavel | Web | 15. října 2014 v 11:45 | Reagovat

Krásná krajina, tam by se mi taky líbil výlet.
Šípky jsem sbíral ještě v Německu i tady a teď je suším na okně. Nemají se sbírat až po mrazu? :-)

3 Maryša Maryša | E-mail | 15. října 2014 v 11:50 | Reagovat

Tak to byl krásný výlet a počasí nádherné, krásně bylo i nás, ale jsem chorá, tak doma. Nádherná cesta kolem říčky a vše krásně nafoceno, krajina je moc pěkná, taky bych pořád stála a kochala se, krásným výhledem do okolí a Zašová je pěkná obec, upravená. Docela se těším na pokračování :-), jo a varhany jsou opravdu pěkné, zase jiné. Maruško měj pěkný den Maryša :-)

4 Libby Libby | E-mail | Web | 15. října 2014 v 13:18 | Reagovat

Pěkný výlet, já už v Zašové dlouho nebyla a jak vidím hodně se tam změnilo :-) Samozřejmě k lepšímu :-) Musím se tam někdy vypravit, vždyť to mám jeno přes kopec :-D

5 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. října 2014 v 14:13 | Reagovat

[1]: když jsem poprvé vyjela na kole, měla jsem fo´ták bezpečně zakotvený v brašně na nasiči a když jsem chtěla fotit, tak to bylo složité manévrování a na manželovi jsem viděla nervozitu. Proto jsem si koupila malinký foťáček opět od panasonicu a to byla pohádka. asi mě to kolo začne bavit. Ale zpomněla jsem na to, že fo´táček fotí krásně a jednoduše panoráma. jenom se člověk otáčí a fo´ták seká jednu fotku za druhou a výsledek je hned hotov. Kdoví, jestli se do Zašové podíváme ještě letos, ale nevadí třeba i příští rok. :-)

6 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. října 2014 v 14:15 | Reagovat

[2]:  jo jo v Beskydech je krásně. Poi mrazech by asi z těch šípků už nic nebylo. Ony pak začnou měknout a jsou nevzhledné.

7 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. října 2014 v 14:18 | Reagovat

[3]: Je to zvláštní, že jsem se na důchod těšila, ale bála jsem se soužití s manželem, že si polezeme na nervy, když budeme stále spolu. Ale on, jelikož dříve sobecky jezdil na výlety a já pomáhala rodičům na zahraděš, tak to okolí zná mnohem lépe a dělá mi nyní průvodce. Na zahradě mi také pomáhá a tak jsme spíš, až na některé drobné rozmýšky, docela sehraná parta. :-) sama bych asi nejezdila. On mě musí trochu popostrčit. :-)

8 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. října 2014 v 14:21 | Reagovat

[4]: No fakt, ty to máš blíž. Já se stále snažím ze Tvých fotek uhodnout, v která části Krhové, jestli v Krhové, bydlíš. :-D

9 VendyW VendyW | E-mail | Web | 15. října 2014 v 14:23 | Reagovat

No jezdit se zrcadlem je ještě horší, vyzkoušela jsem to jednou a bylo to děs. Tak jsem si od dcery vyprosila jeden baťoh abych nemusela tahat věci z tašek na nosiči ale zatím jsem na kole tady nejela a asi  nepojedu.... Tedy dneska jsem něco byla nafotit protože si můžu dovolit trochu povolit protože už má první dávku skoro hotovou tak jsem to dneska trochu zvolnila :-)

10 Libby Libby | E-mail | Web | 15. října 2014 v 14:25 | Reagovat

[8]: Maruš u MŠ, přímo naproti tomu břehu :-D Až půjdeš okolo, tak na mně zazvoň :-D

11 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. října 2014 v 14:44 | Reagovat

[10]: Jó, už vím, tak to je opravdu kousek. Tou ulicí někdy nadbíhám autobusu. Většinou chodím k Liptě. :-)

12 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. října 2014 v 14:48 | Reagovat

[9]: No myslím, že občasné otřesy těm aparátům také nedělají dobře. Při té ruční práci potřebuješ i protažení a jít na procházku s foťákem je ideálka. Čekala jsem, že bude pršet, v neděli i pondělí jsem makala na zahradě, to bylo krásně a ono ani nyní neprší. Teď dokonce svítí sluníčko a já se obávám, že v neděli přijde déšť k nám. A to nechci. ;-)

13 VendyW VendyW | E-mail | Web | 15. října 2014 v 15:16 | Reagovat

Jo trochu protažení a trochu kecání a focení koťat :-D

14 janasevc janasevc | Web | 15. října 2014 v 18:12 | Reagovat

Maruško, krásně jsi nám cestu popsala a zdokumentovala. Při čtení článku a prohlížení fotografií jsem měla pocit, že jedu s vámi. Příroda je u nás nádherná, ani nemusíme jezdit do ciziny, jen je potřeba tu nádheru vidět. :-)

15 Luďka Luďka | Web | 15. října 2014 v 22:37 | Reagovat

Maruško děkuji za pěknou prohlídku i s výkladem,jsem Ti vděčná za to, já v Zašové pracovala, ale to co jsi ukázala Ty jsem nevnímala a proto jsem hodně překvapená co vše mi uniklo.Jsi super průvodkyně. :-)

16 Ajka Ajka | Web | 16. října 2014 v 0:52 | Reagovat

Pěkně jste se projeli Maruško ;-)

17 MarijaKes MarijaKes | Web | 16. října 2014 v 8:51 | Reagovat

[14]: Jani, to je nejlepší pochvala, vědět, že jsem tě vtáhla až tak do děje, že ses projela s námi. Děkuji.

18 MarijaKes MarijaKes | Web | 16. října 2014 v 8:54 | Reagovat

[15]: Luďko, nevím, do kdy jsi tam pracovala, ale náves a okolí bylo asi hodně v poslední době přestavované, upravené za účasti financí EU. A jinak je běžné, že člověk si tak nevšímá okolí, ve kterém se pohybuje denně, zvláště, když tam musí do práce. :-) Kdybych šla pěšky jako turista, tak je dokument podrobnější. :-D

19 MarijaKes MarijaKes | Web | 16. října 2014 v 8:55 | Reagovat

[16]: Ahoj Ajko, i když to nebylo zas tak strašně daleko, když jsme jeli kolmo, sedinka mě bolela docela dost. Nebyla jsem ještě tak zvyklá. Ale hezké počasí to vše zastínilo a bylo opravdu fajn. :-)

20 Helena Helena | Web | 16. října 2014 v 22:34 | Reagovat

Maruško parádní výlet, klobouk dolů. :-) Líbí se mi ta krajina, žádná jednotvárnost. šípky se sbírají po zmrznutí, jsou pak sladoučké jako med. :-)

21 MarijaKes MarijaKes | Web | 17. října 2014 v 15:02 | Reagovat

[20]: Heli, letos bylo strašně moc deště a ty šípky byly už místy jak bláto a tak jsem si myslela, že je nejvyšší čas. I kolem každého keře byly vyšlapané cestičky a tak už je někdo sbíral před námi a nechal nám tam jen ty skryté v trní. manžel nadával, že si potrhá oblečení. :-D Na ten výlet bylo opravdu krásné počasí. Jakoby nebyl říjen. jsem zvědavá, jak bude o víkendu.

22 Hanka Hanka | E-mail | Web | 17. října 2014 v 23:09 | Reagovat

To byl skvělý výlet, Maruško! Obdivuji tě, že dokážeš ujet takový kus cesty na kole a ještě fotit. Mně by se tak třásly ruce, že bych už focení nezvládla. ???
Úžasné jsou ty dva široké snímky na začátku a potom na konci. Krásné jsou i záběry z kostela a ze hřbitova.
Cestovat na kole je do jisté míry lepší, než autem, můžeš zastavit, kde chceš, což s autem nejde. :-?
Nafotila jsi parádní snímky a ještě sis hezky zasportovala, jsi vážně dobrá! :-)

23 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 20. října 2014 v 21:53 | Reagovat

[22]: Děkuji Hani. Spíš než ruce se mi třásly nohy a chvílema jsem slezla z kola schválně do kopečka, abych odpočala bolavé sedince. :-D