Kaple sv. Cyrila a Metoděje na Radhošti

16. prosince 2014 v 14:43 | MarijaKes |  Kraj Moravskoslezský
Před několika dny jsem na procházce mířila foťákem na horu Radhošť, kde stojí kaplička sv. Cyrila a Metoděje a hned mě napadalo zařadit ji i do soutěže u blogerky VendyW a představit duchovní památku i Vendiným návštěvníkům. Protože je kaple obložena dřevem, vždy jsem si myslela, že je dřevěná. Ale je to trochu jinak.

Kaple je návštěvníkům otevřená od července do září a v tuto dobu se zde také konají každou sobotu v 11 hodin mše a na svátek Cyrila a Metoděje velká pouť. Vlastně i každý věřící, pokud chce mši navštívit, musí vykonat stejnou pouť po hřebeni hory. Výchozím místem jsou Pustevny vzdálení 4,5 km, kam se lze dopravit autem z Rožnova, lanovkou, či pěšky z Trojanovic. Mnozí turisté volí i pěší tůru z Rožnova přes Černou Horu přímo na Radhošť a teprve pak na Pustevny. Na Pustevny povětšinou jezdím v zimě, ale loni jsem se tam vypravila se snachou a vnukem v létě. A to mají hory zcela jiný ráz a je tam opravdu nádherně, pokud se tedy vydaří počasí, jako nám.

Nejprve pár slov o kapli. Text jsem vystřihla z těchto stránek.

Ke kapli vede dnes již částečně šotolinová a částečně asfaltová cesta, ovšem jen pro pěší, cyklisty a obsluhu.
Široký hřbet byl prošlapán pěšinkami mezi kamením a ovečkami spaseným travnatým povrchem.

Támhle je kaplička na Radhošti

Při budování silnice byl kámen odstraňován a dnes si z něho turisté staví mohylky. Není to tedy o tom, že by někde rozebírali půdu. A my se blížíme k cíli.

Před východní stranou kapličky stojí podstavec pro sousoší Cyrila a Metoděje. Sousoší bylo v době naší návštěvy odvezeno k rekonstrukci.

Abyste viděli, jak to tam vypadá dnes, půjčila jsem si fotografii z výše jmenovaných stránek a jakmile se znova ocitnu v těch místech, vyměním za svou fotografii.

A nyní opět mé fotografie.

Před kaplí stojí křížek. Bohužel poskytl místo unavené poutnici a nebyla tedy příležitost vyfotit ho jinak. pokud by paní tuto fotku našla a trvala na odstranění, určitě vyhovím a při další výpravě se pokusím o křížek samotný.

Vchod je sice stíněn, sluníčko svítí přímo do objektivu, ale nemůžeme tu být do večera, ještě nás přece čeká skoro 5 km zpět.

Detail vstupu

V první místnosti lze zakoupi suvenýry a pokračovat v prohlídce

Nápis nad vchodem k oltáři

Z předsíně vystoupáme do věže, ze které jsou nádherné výhledy do krajiny.

A zatímco, my se musíme vracet k autu na Pustevny, jiní turisté se mohou pustit z kopce dolů směrem k Černé Hoře a do Rožnova. To jsem šla už hodně dávno s mladším synem.

A to je ode mne vše ke kapličce, která k Radhošti patří a ke které patří ta krásná neodmyslitelná příroda.

Cestu, kterou obsolvují poutníci na svátek sv. Cyrila a Metoděje si můžete projít s naší malou soukromou výpravou.
Klik na obrázek.

A vlastně si uvědomuji, že to bylo také naposledy, kdy jsme viděli Jurkovičovy stavby na Pustenách v původním provedení před požárem.

A jestli jste došli bez úhony až sem, přeji Vám hezké dny a zase někdy někde....

3 lidé ohodnotili tento článek.

1 Frypat Frypat | E-mail | Web | 16. prosince 2014 v 15:26 | Reagovat

To je krásná kaple a krásné fotky :-)
Taky jsem si myslel,že je komplet dřevěná.Ale už to je nějaký ten pátek,co jsem tam byl naposledy.A tenkrát jsem se ještě o takovéhle stavby moc nezajímal :-(

2 Lada Lada | Web | 16. prosince 2014 v 17:12 | Reagovat

Krásné fotky - stavby Dušana Jurkoviče mám velice ráda a držím palce obnově Libušína.

3 annapos annapos | Web | 16. prosince 2014 v 19:23 | Reagovat

Krásná reportáž, i když s trochou nostalgie a smutku.

4 Jarka Jarka | Web | 16. prosince 2014 v 20:10 | Reagovat

Aha, kaple uvnitř opravdu dřevěná není a možná je to škoda, protože zvenku se mi líbí víc. Musel to být prima výšlap, počasí přálo a kaplička je opravdu moc krásná. :-)

5 Maryša Maryša | E-mail | 16. prosince 2014 v 20:57 | Reagovat

Maruško, kapličku znám, několikrát jsme tam byli, když holky byly ještě malé, že není celá dřevěná jsem si nevšimla, ale je moc pěkná :-), no teď by to mohl být výlet pro vnučky, rády s mámi jezdí :-D a chaty je mi moc líto, byla pohledná :-), měj pěkné dny Maryša :-)

6 Hanka Hanka | E-mail | Web | 19. prosince 2014 v 22:08 | Reagovat

To byl pořádný výšlap, Maruško, ale stál za to. :-)
Kaple je nádherná, vybrala jsi opravdu krásný příspěvek do soutěže. :-)
No a horská krajina, to je prostě pohádka, zvlášť ve slunečném počasí.

Tvoje reportáž je fantastická, skvělé fotky, skvělé povídání, ... prostě dokonale zpracovaný článek. :-)

Ještě si jdu párkrát kliknout. :-)

7 Miloš Miloš | Web | 23. prosince 2014 v 18:59 | Reagovat

Mezi Pustevnami a Radhoštěm jsme šli nejméně 4-krát, mimo jiné i z Trojanovic, Frenštátu a Dolní Bečvy, ale uvnitř kapličky jsme nikdy nebyli, jsem rád, že ho můžu na tvých fotkách vidět.
Jak to vlastně vypadá po požáru, jedna stavba lehla popelem?

8 MarijaKes MarijaKes | 26. prosince 2014 v 8:13 | Reagovat

[1]:Já jsem vlastně až nyní zjistila, že je základní kaple zděná. Jezdili jsme tam většinou v zimě lyžovat, kaple byla zavřená a myslím, tam ještě tenkrát nebyl vysílač (nejsem si jistá), ale ta malá stavba hned pod kapličkou sloužila jako hospůdka. V zimě zapadaná sněhem, obložená lyžemi hostů.
Dneska slouží jako zázení vysílači. :-)

9 MarijaKes MarijaKes | 26. prosince 2014 v 8:15 | Reagovat

[2]: jsem moc zvědavá, jak se podaří Libušín obnovit. Poslala jsem na účet také nějaký peníz, ale vnitřní vybavení restaurace se už asi tak nezrestauruje. Také držím palce. :-)

10 MarijaKes MarijaKes | 26. prosince 2014 v 8:16 | Reagovat

[4]: kaplička je na vrcholu hory hodně zkoušená počasím. Možná proto je její základ zděný a ráz dřevěnice se krásně hodí k Valašsku a horám. :-)

11 MarijaKes MarijaKes | 26. prosince 2014 v 8:21 | Reagovat

[6]: Děkuji Hanko. Vždycky na dovolené, kde se mi líbí závidím lidem, kteří tam žijí a vlastně sama žiju v blízkosti krásných koutů a nemám daleko do nádherné přírody. Kdysi jsem šla se synem na malou procházku jen tak za humna, známými a mockrát navštívenými lesy a ho to moc nebavilo. Tenkrát ještě nefotografoval. Mně bylo moc dobře a řekla jsem mu, ať si představí, že je na dovolené a bude vše vidět jinak. Příroda sama se mění s každým papprskem sluníčka a stále bude přitahovat. :-)

12 Hanka Hanka | E-mail | Web | 26. prosince 2014 v 17:47 | Reagovat

[11]: Ono je všude krásně, Maru, záleží jenom na lidech, jestli tu krásu chtějí nebo dokážou vnímat. :-)