Dovolená 2016 -část 2. - Dnes straší deštěm, ale všechno je jinak

16. června 2017 v 21:36 | MarijaKes |  Cestopis Vranov nad Dyjí a okolí
Dnes je neděle 24. 7. 2016
První noc v novém prostředí prý je magická, neboť splní se, co se vám zdá. Ráno jsem však nevěděla, co by se mi mělo splnit, občas jsem v noci vnímala bubnování deště do střechy. Už včera večer se obloha zatáhla a tak měníme plány. Dnes se raději vydáme za památkami a zajímavostmi města Znojma.
Kdyby pršelo, určitě se někde lépe schováme než v lese. A dokonce měníme i prohlídkovou trasu města. Vynechali jsme klášter křížovníků a chrám sv. Hyppolita. Přece jen pěšky a v nejistém počasí by byl program náročný.

Kdopak se k nám chystá na snídani? Kočička paní domácí nás vítá do nového rána.

Včera po procházce jsme se moc nerozhlíželi po zahradě kolem penzionu a tak přijímáme pozvání toho krásného čtyřnohého zrzečka. Paní domácí má zahrádku nádhernou. Pochvalu udělil i syn za krásné kaktusy. Na fotografii za synovými zády je vidět, že u každých dveří do apartmánu je na terase posezení. Bydlí tu s námi i dvě rodinky s malými dětmi.

Zahrádka určitě stojí za více pozornosti, ale ještě bude čas někdy příště, protože už musíme pospíchat na autobus. Naštěstí to máme opravdu kousek. Jelikož u zastávky stojí socha sv. Nepomuka, říkáme, že jdeme k Nepomukovi. Michal zkontroluje, zda jsem na internetu vyhledala spoje dobře. Je spokojen, autobus vyjíždí za chvíli.

Odtud ze zastávky je krásný pohled na zámek. Odráží se ve vodě, kde se ještě před chvílí válely chuchvalce mlhy.

Je 8:15 a my vyrážíme do zamračeného dne, ale i tak s očekáváním pěkného výletu. Znojmo je město vína, třeba i nějaké ochutnáme.

A jsme ve Znojmě. Vystupujeme na náměstí Svobody a rozhlížíme se bezradně kolem. Je pravda, že poznat město na mapě je jedna věc a vidět pak vše v reálu je věc druhá. Michal mi bere mapku z ruky a všelijak s ní natáčí. Nedá si říci a tak se vrháme do dalšího dobrodružství, protože vůbec není jisté, zda najdeme zámek. Jasně, už se mi to nezdá, jdeme špatně. Musím se zeptat, což se Michalovi nelíbí, ale pusu mu zavře místní občanka, která nás směruje kousek zpět. Tak se nám konečně podaří najít městské opevnění a nasměrovat se k zámku.

Na vinotéku je ještě brzy.

Proplétáme se uličkami města a obloha se začíná protrhávat, letní teploty stoupají, přesto je zatím příjemně. Znojmo je moc pěkné město a v jeho ulicích stále nacházíme zajímavé detaily a ňaše foťáky nezahálejí (viz. čl. s fotografiemi a popisem Uličkami Znojma). Nadšená jsem z této cedulky na jednom domě Divišova náměstí.

Blížíme se ke vchodu do zámeckého areálu. A nyní jsem konečně trochu pochopila, jak se k zámku dostat. Na mapách mi to bylo trochu nejasné. Jsou dvě možnosti. Buď projdeme bránou pivovaru, nebo jižní cestou, která byla zbudována před pár lety.

Volíme tuto a dobře jsme udělali, neboť ty pohledy, které se nám nabízí jsou neodolatelné. Proč se do zámku prochází i přes pivovar vysvětluji v místopisném článku s fotografiemi (viz. Znojemský hrad - Deblínský zámek)

(Kostel sv. Mikuláše a kaple sv. Václava)

Jižní cesta nás vede přes infocentrum s hygienickým zázemím. To je pro cestovatele úžasná věc. :)Samopzřejmě se vrháme hned na suvenýry, abychom si koupili magnetku. Jsem docela překvapená, že mají magnetku kostela sv. Mikuláše, ale zámek mají pouze na turistické kartičce.

Nevadí, doma si na kartičku přilepím magnetku z kostíků a bude se moci zařadit mezi magnetky mého cestovatelského sloupu. :) Z infocentra sejdeme po venkovním schodišti, ale můžeme sjet i výtahem. Ocitáme se na krásném velkém prostranství s nádhernou vyhlídkou na kostely, město, řeku Dyji, a vinice pod kostelem, na hradním prostranství, kterému dominuje Rotunda sv. Kateřiny. Cítíme se velmi dobře, protože sluníčko se opět snaží prorazit mraky. Prohlídka zámku začíná za chvíli, krásně nám to vychází.

Prohlídka se mi také líbila a koho zajímá, jaké poklady zámek skrývá, může nahlédnout na místopisný článek, kam jsem vložila jak fotografie, tak i nějaké povídání. Prohlídka byla zajímavá, leč mně už není moc do smíchu. Začínají mě pobolívat záda a to už je znamení, že bude zle. Asi z toho pomalého posouvání při prohlídce zámku, ale je možné, že i procházka po tvrdé dlažbě města není pro mé kosti to pravé ořechové. Nutně potřebuji odpočinek.

Závidím občanům města tohle krásné místo. I když jim už se možná okoukalo. :) Vydržela bych tu sedět hodně dlouho. Škoda že v kiosku se nevaří. Musíme najít nějakou restauraci, kde naplníme žaludky a vyprázdníme měchýře. Ale nyní se ještě podíváme do kostela sv. Mikuláše. To návrší, na kterém se hrad i kostely nachází je úchvatné. Zatím netuším, že budu ten kopec ještě dneska proklínat.

Do kostela se samozřejmě můžeme podívat, z čehož mám radost. Podaří se mi ulovit zase krásné varhany. Kdo se chce do kostela podívat se mnou, může se mrknout na můj místopis s fotografiemi i povídáním.

Z ochozu kostela je opět nádherný rozhled

Michal ukazuje na muzeum motorismu hluboko pod námi. On ho z ochozu vidí, já ze svého místa ještě ne.

Hned za kostelem najdeme příjemnou restauraci U Karla. Nemám ji na fotografii, protože v tu dobu jsem již o fotografování přestávala mít zájem. Veškeré myšlenky se soustředily na bolest zad. A představa, že mne Michal požene z kopce dolů, z kopce který musíme pak zase vyšlapat nahoru mě deptá. Ale přece nemůže minout muzeum motorismu. Sice nebylo v plánu, ale jelikož se počasí rapidně zlepšuje, tedy horko stoupá s přibývajícím sluncem, je muzeum jako náhradní za nenavštívený klášter. Oběd byl výborný. Vracíme se kousek ke kostelu a procházíme uličkou na jakousi terasu, kde mě opět uchvátí krásné panorama.

Muzeum již je odtud vidět. Mohli jsme jít možná příjemnějšími cestičkami klikatícími se strání mezi vinicemi, ale nevím proč mne syn zase směruje na silnici, která vede prudce dolů k muzeu. Slunce se od rozpálené silnice odráží a je docela nepříjemné. Jinak vnímáme slunce v ulicích města a jinak zase stejné slunce v přírodě. A jsme u mašinky, která stojí před muzeem.

Mám chuť se natáhnout u řeky do trávy a nějaké muzeum mi může být ukradené. Vím, že bolest zad povolí, jen se na půl hodinky položit na záda. Ale Michal velí napřed muzeum, abychom to všechno stihli. Mám ráda muzea s veterány. Ale tady mi to přišlo moc nahuštěné. Podle mne by v muzeu měl mít každý vystavený kus svůj prostor. Ale tady se mi moc nelíbilo. Asi mi také vadily ty doplňující figuríny v dobových kostýmech.

Pohled na zámek z muzea

pohled na kostel sv. Mikuláše

Konečně jsme venku. Michal je nadšený, já unavená. Přesto jsem ale i v muzeu dokumentovala statečně a dostatečně vše, na čem mé oko spočinulo. Místopisný článek je zde. Už se ani neohlížím na Michala a směruji své kroky přímo k Dyji. Svalila jsem se do trávy pod první strom a je mi báječně.

Tuhle chvilku si nenechám ujít. Nakonec i Michal přestává brblat, že něco nestihneme. Snad jsme toho stihli a viděli dost. Sice jsem chtěla ještě vylézt na radniční věž, ale to už bych tentokrát s těmi zády nezvládla. A to je co říci, protože já na vyhlídky a věže lezu ráda.

Představa, že za chvíli polezu zase do toho kopce mne přímo deptá, proto poleženíčko prodlužuji a odchod odkládám, co to dá. Zdá se, že zítra bude krásný den a tak je v plánu tůrka do Rakouska na hrad Hardegg, ale jestli záda nepoleví, bude zle. Pro jistotu si vezmu trekové hole. Do města mě to ani nenapadlo.

Čas ubíhá a zdá se, že i ta záda se mírně umoudřila a můžeme se vydat zpět strmým kopcem, kamenným chodníkem kolem již rozpáleného asfaltu. Roky se nezapřou, prostě to rychleji v tom vedru nejde. Je mi jedno, jestli je Michal zase 50 m přede mnou. Zvládla jsem to. Radniční věž jsem si jen vyfotila z Masarykova náměstí a vůbec mne nepřepadla touha lézt nahoru.

A nyní už pádíme kolem kostela sv. Jana Křtitele a Vlkovy věže na autobusové nádraží.

Znojmo určitě stojí za návštěvu. Nepodívali jsme se do znojemského podzemí, tak snad příště. Mohli bychom jet domů později, třeba až za 2 hodiny, ale únava už opravdu velí dát se na ústup.
Cesta na autobusové nádraží se zdá nekonečná. ......Je téměř neuvěřitelné, že už sedíme v autobuse směr Vranov a opět se raduji z toho krásného pohledu v serpentýně nad Vranovem.

Zbývá pár minut do šestnácté hodiny, když odemykáme vrátka u apartmánů. Na terase odpočívají naši sousedé, mladí lidé s malým dítkem a paní domácí nás vítá srdečným úsměvem. Musíme si odpočinout, smýt prach z cest a určitě se vydáme na procházku. No naprocházkovaní jsme dost, tak s cílem někde povečeřet. A jak to dopadlo? Víme, že na přehradu jezdí kolovláček a dle jízdního řádu má jet v 16:40. Je horko, rychlese balíme se k přehradě. Michala musím přemlouvat a dokonce přísně zavelet. Už plánuje pustit počítač. Alespoň trochu se osvěžit, to nám udělá dobře. Vláček jsme stihli, ale moc lidí nevysedá,je plný. Asi se nikam nepojede. Vůbec netuším, jak jsem nasoukala svouji objemnou postavu k tolika lidem. Prostě se povedlo, protože lidi jsou vstřícní a mají pochopení.
Od konečné vláčku je to pár metrů na lávku a jsme na pláži.

Je tu prázdno. Sluníčko už uvažuje o návratu do peřin a to je ten nejlepší čas si pořádně zaplavat. A můžeme jít klidně oba, nemusíme si hlídat věci na plážových osuškách. Vranovská přehrada má snad nejlepší vodu ze všech vodních nádržích u nás. Mám pocit, jakoby si mne ta voda hýčkala. Pohyb ve vodě je ten pravý relax po dnešním putování městem. Vlastně i kvůli té skvělé vodě jsem toužila se do tohoto koutu podívat na dýl.

Po 19 hodině jede předposlední vláček do města. Posledním raději ne, co když bude v Granátové zátoce velká fronta. Ujde to, jedeme. Fotím i za jízdy, ovšem jen mobilem.

Vláček nás vyklopí přímo do zahrádky Zámeckého hotelu a tady si dáme skvělou večeři s prima vyhlídkou.

Příjemně unavení ještě nachystáme itinerář na další den a jde se do hajan. Kam zítra? Hrad Hardegg v Dolním Rakousku.

Související články lze zobrazit kliknutím na náhled stránky

Pro dnešek je to vše.
Přeji krásné léto

1 člověk ohodnotil tento článek.

1 Luďka Luďka | Web | 16. června 2017 v 23:48 | Reagovat

Maruško krásně jsi to zdokumentovala nádherné fotky a komentáře k tomu,moc se mi to líbí ;-)

2 MarijaKes MarijaKes | Web | 17. června 2017 v 6:24 | Reagovat

[1]: Děkuji Luďko. Když je hezké počasí, tak se i dobře fotí. Jen jsem zapomněla na fotky z přehrady, protože jsem je měla v jiné složce. Ale už je to OK.

3 Libby Libby | E-mail | Web | 17. června 2017 v 7:03 | Reagovat

Maruš, moc děkuju, že jsem s Tebou mohla opět cestovat na blogu, mám to ráda :-D Nádherné fotky, penzion překrásný a to okolí, no a hlavně, měli tam micinku jako náš Míša :-D

4 MarijaKes MarijaKes | Web | 17. června 2017 v 7:48 | Reagovat

[3]: Ano, micinka byla milá. Líbilo se mi, jak na nás nakukovala a když jsme otevřeli, tak za námi přišla do pokoje. Musela přivítat nové návštěvníky. :-)

5 Kitty Kitty | Web | 17. června 2017 v 7:57 | Reagovat

Je to od nás kousek, ale všude jako vy jsem ani nebyla. Určitě se vám bude líbit (líbilo) na Hardeggu, tam jezdíme častěji. Přeji pěkné cestování a příjemný pobyt - rok dozadu ;-)

6 MarijaKes MarijaKes | Web | 17. června 2017 v 8:22 | Reagovat

[5]: Kitty, to tak většinou bývá, že to, co máme u nosu nemáme tak prochozené. Mám to také tak. Cestovali jsme vždycky hodně, ale okolí svého bydliště mnohdy objevuji teprve nyní, díky manželovi, který zde zakotvil z Kyjova a je náruživý cyklista a chodec a prošmejdil to tady za ta léta docela podrobně. Nechodí ani po značkách. Prostě hop nějaká cesta zaujme, tak jde. Ale já už toho tolik neujdu, tak musím znát svou trasu. Kdysi mne pozval na dopolední výlet, že prý tak 5 km. No teda. Když už jsem měla dojem, že jsem ušla alespoň 8, tak jsme se ocitli na rozcestí, kde byla cedule "Valašské Meziříčí 9 km". V ten moment mne opustily síly a nadávala jsem jak dlaždič s dřevorubcem dohromady. Já si dokážu síly rozvrhnout, ale nesmí se moc měnit (prodlužovat) trasa. :D

7 Jarka Jarka | Web | 17. června 2017 v 8:44 | Reagovat

Teda článek to byl vydatný, ale nesmírně zajímavý a dobře napsaný. Připadala jsem si, jak kdybych si tu dovolenou užívala spolu s vámi. ;-) Po tak náročném dni, byla osvěžující koupel v přehradě skvělý nápad. 8-)

8 VendyW VendyW | E-mail | Web | 17. června 2017 v 8:57 | Reagovat

Výborný popis a doplňující fotky. Znojmo je pohledné město, během půl roku jsem jím projížděla podruhé, ale ty krásné pohledy na kostel a zámek jsem neviděla. Lízali jsme jen jeho okraj....A Vranovský zámek? To je nádhera přenádherná ... :-)

9 Iris Iris | E-mail | Web | 17. června 2017 v 9:05 | Reagovat

My byli ve Vranově před 14 dny :-D ale hned bych jela znovu ;-)

10 děda tik tak děda tik tak | Web | 17. června 2017 v 13:25 | Reagovat

Na jeden den toho bylo až dost, ale když není tolik příležitostí to zopakovat, tak se musí něco vydržet. Celá návštěva s popisem a fotkami je natolik okouzlující, že jsem se ještě vrátil na začátek. Chybí mi zmínka o návštěvě vinotéky, nebo to raději tajíš?. Rovněž ubytování bylo v hezkém prostředí, takže vše se splnilo podle přání. :-)

11 Jara Jara | Web | 17. června 2017 v 14:11 | Reagovat

Maruško, tak to je parádní reportáž s nádhernými fotografiemi a moc hezky jsi popsala i celý ten kraj, nádherné město i zámek... Krásné ubytování a v příjemném prostředí vše ještě podtrhuje. My budeme příští týden mít na návštěvě moji sestru a budeme plánovat dovolenou v mém rodné městě - Telči, asi koncem srpna. Ještě uvidíme, jak se nám vše povede zařídit. Už se docela těším. Hlavně aby mě zase nezradilo zdraví! :-)

12 MarijaKes MarijaKes | Web | 17. června 2017 v 15:33 | Reagovat

[7]: Fakt je dobré mít někde poblíž pobytu vodu. Vy máte vodu poblíž stále. Váš Jordán je parádní místo. měli jsme sice u penzionu i bazének, ale byl tak na čvachtání a já se ráda protáhnu při plavání. :-)

13 MarijaKes MarijaKes | Web | 17. června 2017 v 15:51 | Reagovat

[8]: Znojmo je hodně terénně rozmanité a ten ostroh, na kterém zámek a kostely stojí se svažuje do údolí Dyje. Hlavní dopravní tepny jsou odkloněné. Nevím, jaká silnice vede přes dlouhý a vysoký most. Z mostu by to návrší bylo určitě vidět, ale zase dost daleko. ;-)

14 MarijaKes MarijaKes | Web | 17. června 2017 v 15:53 | Reagovat

[9]: Z Brna jsme tam jeli před tím jen na jeden den a byl to den opravdu velmi lákající k další návštěvě. Je fajn, že máš tohle místo blíž. Letos se opravuje hráz, ale prý je tam nějak náhradní doprava. Ale když jsi tam byla před 14 dny, tak máš více informací. :-)

15 MarijaKes MarijaKes | Web | 17. června 2017 v 16:01 | Reagovat

[10]: Vinotéka měla tenkrát ještě zavřeno a tak se vínko ve Znojmě nekonalo, ale během dovolené na něho přeci jen došlo. V horkých dnech jsme se spíše napájeli pivem. Jak ho normálně nepiju, tak na letních výletech přijde vhod. Asi jsem divná, ale tak mě napadá, že ke sportovní obuvi se hodí pivko, ke střevíčkům víno. :D  :D

16 MarijaKes MarijaKes | Web | 17. června 2017 v 16:06 | Reagovat

[11]: Jaruško, tak ti přeji, aby jsi dovolenou mohla vychutnávat ve zdraví. Telč je rovněž překrásné město s náramnými možnostmi výletů. My jsme byli ubytovaní kousek od věže sv. Ducha, v penzionu Danuše. Měli jsme pokoj č. 3, je tam i krásný 4. lůžkový apartmán a ceny byly pro mne velmi příznivé.  Tam jsem byla přímo nadšená.

17 Iva Iva | E-mail | Web | 17. června 2017 v 22:46 | Reagovat

Maruško, ráda jsem se s tebou prošla Znojmem. Krásné fotky s výborným komentářem. :-) Díky. :-D

18 Intuice Intuice | E-mail | Web | 17. června 2017 v 22:51 | Reagovat

Tak to byla krásná reportáž! Moc hezké fotky a velmi příjemné povídání k nim. Občas jsem se i zasmála, a to já ráda. V tom kraji jsem nebyla a měli jste toho hodně na koukání. Děláte i hodně akcí v jeden den. Nedivím se, že to odnesla záda. Ale asi sis chvilku odpočinula a vše bylo zase dobré. :-)

19 MarijaKes MarijaKes | Web | 18. června 2017 v 9:23 | Reagovat

[18]: Je pravda, že ty dny máme dost nabité. Ale jsou vkládány i oddechové odpočinkové. Ten pobyt u vody nás vždy vzpruží. letos jsem pojedeme do oblasti, kde není té vody tak moc a neznám její kvalitu, ale VendyW mi doporučila přírodní koupání, tak to snad vodou také proložíme. :-)

20 MarijaKes MarijaKes | Web | 18. června 2017 v 9:41 | Reagovat

[17]: Také děkuji, že jsi se se mnou prošla. :-)