Dovolená 2016 - část 5. - Hamerské vrásy a Uherčice

13. července 2017 v 20:11 | MarijaKes |  Cestopis Vranov nad Dyjí a okolí
Dnes je středa 27. 7. 2016

Po včerejším probouřeném a propršeném večeru jsme byli trochu na rozpacích, kam se dneska vydáme. V noci se sice obloha oděla do hvězdného hávu a ráno nás vítaly paprsky slunce, ale přeci jen předpověď počasí počítá opět s přeháňkami. Zaplavat si a lenošit na pláži tedy nebudem. Po dešti je také hodně mokro. Vzduch je nádherně svěží. Půjdeme se projít kolem řeky. Vlastně to bude den neomezený časem jízdních řádů a můžeme si procházku krásně vychutnat.

Hamerské vrásy jsou součástí Národního parku Podyjí. Projdeme náměstím a vydáme se k řece Dyji a přes most na pravý břeh do Benátek. Myslela jsem si, že pohled na vrásnění hornin bude lépe vidět z pravého břechu. Výška horniny se s odstupem bude lépe fotit. Ovšem tento břeh je více zarostlý zelení, která brání výhledu na skalnatý druhý břeh. Ale nevadí, po levém břehu se budeme vracet. Zámek na skále opět svádí objektivy fotoaparátů.

Nad vodou se válejí cáry ranní mlhy, vlhko od řeky voní lopuchem. Z vodního oparu se občass vynoří rybáři. Ryby prý po dešti nejlépe berou.

A právě proto, že nehoníme čas a nehltáme kilometry, všimneme si i broučků a květinek, fotíme motýly. Procházka je opravdu osvěžující. Cítím se odpočatě. A jsme na lávce. Je zavěšená na lanech a to už Michal ví, že se bude houpat. Lávka se pod ním prohýbá a na druhé straně břehu si připadá jako vítěz. Trochu se bojí pohyblivých lávek a kývajících se rozhleden.

Jsme na rozcestí a dovídáme se, že odtud bychom došli až do Čížova, kde jsme byli předevčírem autobusem. Vím, že pro zdatnější turisty není problém dojít z Vranova až do Hardeggu. Ale to se mne už netýká. Vracíme se zpět po levém břehu k Vranovu přes Zadní hamry a na Hamerské vrásy máme lepší výhled.

I když se loudáme, máme hodně času a z vodních par se vyloupl krásný slunečný den. V hlavě se mi honí, co bychom mohli podniknout odpoledne. Zajdeme si na oběd do restaurace, kterou nám hned první den doporučil jeden host, který s námi seděl u dlouhého stolu v restauraci Parník a tvrdil, že je číšníkem z Country saloonu. Prý se tam také dobře vaří. Napadlo mne, že po obědě zajedeme omrknout zámek Uherčice. Zámek Uherčice jsem měla jako náhradní program naplánovaný na některé odpoledne nebo dopoledne. Nyní se to hodí.

Michal si náhle uvědomuje, že nemá nabité náhradní baterky do foťáku. Navrhla jsem, ať si zaběhne do penzionu, dá nabíjet baterky, já zatím zaběhnu na vyhlídku zamilovaných a sejdeme se pak na náměstí. Michalovi se moc nechtělo, ale nakonec souhlasí.

Na vyhlídku zamilovaných jsem nezaskočila, ale doslova se plazila do příkrého kopce. Absolvovat výstup ráno by se možná zaběhnutí podobalo, ale blíží se poledne a silnice je rozpálená, já se dost zadýchávám. Jsem doslova splavená potem, který mi stéká i do očí. Cítím, jak mne pálí slaný obličej. Výhled na zámek proti mně stál za tu námahu.

Ocitám se vlastně na oné zatáčce silnice svažující se k Vranovu. V místopisném článku jsem se zmínila i o tom, proč vyhlídka zamilovaných, Proč tu zamilované páry svá srdce zamykají na zámek.

Na náměstí jsme s Michalenm dorazili téměř současně. Je poledne a na oběd pravý čas.

Restaurace Country saloon mne nadchla. I když tu bylo hodně lidí, našli jsme místo k sezení snadno a obsluha byla rychlá. Kochali jsme se nejen skvěle vyvedeným jídelníčkem, ale i výzdobou. Restaurace byla vlastně jakousi krytou zahrádkou ve dvoře. Na jídle jsme si opravdu pochutnali.

Tento den je zatím báječný. Obloha se sice plní mráčky, to ovšem nevadí. Máme tak akorát čas zaskočit do penzionu se opláchnout, vyzvednout nabité baterky do foťáku a hurá na autobus. Nasedáme na autobus a jedeme přímo do obce Uherčice.

Věděla jsem, že zámek je zchátralý, ale přesto přístupný. Co ovšem vidím před sebou, mne hodně zaráží. To je teda ruina. Paní v pokladně nám nabízí kartičky "Klíč k památkám" Dosud jsme o této akci nic nevěděli, Prý nám dá do kartičky razítko a na internetové stránce se můžeme přihlásit k účtu, sbírat do kartičky razítka a až jich budeme mít 5, budeme mít 6. vstup zdarma. Nic navíc to nestojí, tak proč ne.

Na prohlídku interiéru musíme ještě chvíli počat. Kupodivu se našlo více lidí, kteří na tento zdánlivě zapomenutý zámek zavítali. Rozkoukávám se a vidím, že zámek je již opravován. Nese mnohé známky rekonstuovaných částí. Dokonce se mi právě ta zchátralost začíná líbit. Jsem zvědavá, čím nás překvapí interiéry. Čekala jsem něco jako na Veveří. tento hrad dostal strašně zabrat svým využitím v minulosti.

Interiéry mne hodně překvapily. Právě po návštěvě Veveří jsem tohle vůbec nečekala. Raduji se, že už mají tento zámek v rukách restaurátoři. Jestli bude obnova zámku dokončena, budou Uherčice patřit k opravdovým skvostům. Právě proto, že jeho poslední šlechtický majitel uvrhl zámek do zuboženého stavu a uprchl, byl zámek odsouzen v kategorii pro účelné využití. Vranov a Bítov byl v dobrém stavu,a proto určen k návštěvám veřejnosti.

Skoro je mi líto, že prohlídka končí. V Uherčicích se mi hodně líbilo. Vycházíme z kaple a venku leje. Opět proudy vody. Všimla jsem si již dříve, že vedle pokladny je malá kavárnička a tolalety. Využíváme obojí. Sedíme u kávičky a otevřenými dveřmi na nádvoří pozorujeme nejen déšť, ale i obsluhu, jak lopatkou vyhazuje vodu od prahu. Vůbec mi ten déšť nevadí a začínám si na něj zvykat.

Ale za chvíli musíme vyrazit na autobus. Naštěstí je to kousek a naštěstí je zde i krytá zastávka, protože déšť neustává. Autobus odjíždí od parku 16:45. Za chvíli jsme doma. O půl šesté už si vařím večerní kávičku a chystáme si večeři. Opět končí jeden fajn dovolenkový den.

Po večeři samozřejmě musíme vyhledat stránky "Klič k památkám", zaregoistrovat si svoje čísla karet. Na mapě vidíme, že jsme už letos těch státních zámků, které jsou zahrnuty do této akce, navštívili více. Ale na návštěvu zámků máme celý následující rok.

A kam zítra? Zkusíme objevit další zámek, nebo si konečně zajdeme na Clariho kříž a pláž přehrady, ale spíš to vidím na ten další zámek. Čas dovolené nám rychle ubíhá.

Související články

2 lidé ohodnotili tento článek.

1 VendyW VendyW | E-mail | Web | 14. července 2017 v 8:31 | Reagovat

Ta rekonstrukce zámku mne nadchla! Je to krásná stavba a moc si to zaslouží. Tedy ostatně, on si zaslouží nechátrání ale naopak druhou šanci každý ze zámků který zůstal osiřelý. Moc se mi líbí ty záběry e zarostlého loubí. A potom ten mimořádný taneční sál ....

2 Kitty Kitty | E-mail | Web | 14. července 2017 v 8:33 | Reagovat

Ještě že jsi nafotila nynější stav zámku a přilehlých prostor, protože pokud zámek opravdu restaurují, budeš mít materiál k porovnávání. Jsem zvědavá, jestli jste za celou dobu dovolené tu plážovou polehárnu dali ;-)

3 beallara beallara | Web | 15. července 2017 v 8:45 | Reagovat

Děkuji za náročnou a pracnou cestovatelskou reportáž.
Já tuto oblast vůbec neznám, je to pole neorané, o to větší je to přínos.
Ta mlha nad vodou je romantická a osobně jsem nadšená z těch skal, jak kouzelně je příroda poskládala a vyšperkovala :-)
..a ty vypadáš u toho pivečka spokojeně :-)

4 Jarka Jarka | Web | 15. července 2017 v 14:01 | Reagovat

Máš pravdu, ten zámek jednou bude patřit mezi ty nejhezčí, ale mě se líbí už teď.
Ještě jsem v takto napůl opraveném objektu nebyla.
Je to dobrý nápad. Aspoň je možné předvést jak opravy pokračují a vybrané vstupné přispěje svou trochou na jistě nemalé náklady. :-)

5 Jara Jara | Web | 15. července 2017 v 19:40 | Reagovat

Maruško to je moc zajímavé a také fotografie jsou opravdu překrásné. Zase jsem se potěšila nádhernými fotografiemi i čtením...Krásný výlet jste podnikli i když se vám ke konci počasí pokazilo...Zámek Uherčice vypadá zajímavě. Nádherné jsou štukatúry na stropech, opravdu úžasné. Také na stěnách fresky vypadají zajímavě a po opravách budou opravdu nádherné. Hlavně, aby bylo dost peněz na jejich opravy. My jsme také byli  na výletě u zámku v Lipové, který je úplně zdevastovaný a na opravu teprve čeká. Kolik takových míst doplatilo buď na minulé časy, kde v mnoha zámcích byly statky, učiliště, sklady nebo vojáci a pak u některých také po restitucích, kdy se restituenti o památku nestarali nebo ji prodali cizincům, jako to bylo v případě zámku v Lipové.Tam restituentka zámek prodala nizozemcům a ti jej nechali  zchátrat tak, že jeho oprava si vyžádá statisícové náklady...
Jinak tu kartičku:" Klíč k památkám" už  mám třetí. Bohužel první mi propadla, protože jsme nestihli tu šestou návštěvu vybrané památky do jednoho roku, ale druhou jsem již využila na zámku ve Velkém Březbě a mám již vystavenou třetí. Jen na zámcích, které patří soukromým majitelům, kartička neplatí. Tak se Maruško těším na další Tvoje fotografie a výlety. Krásné letní dny a hodně nádherných záběrů... :-)  :-)  :-)  :-)  :-)

6 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. července 2017 v 20:59 | Reagovat

[2]: Ktty, jak to myslíš? Zní to, jako že nynější stav zámku a okolí je nějak horší? já jsem před rokem viděla už spoustu hotových věcí.....jako střecha, komíny, kaple, některé stropy, dveře. části arkád....
Polehárnu jsme si nakonec dali. Vlastně druhý a poslední den. :-)

7 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. července 2017 v 21:00 | Reagovat
8 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. července 2017 v 21:01 | Reagovat

[4]: Když jsme vstupovali na to sešroubované schodiště, tak jsme trochu obavy měli.... Ale věřím, že se dílo podaří... :-)

9 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. července 2017 v 21:13 | Reagovat

[5]: Jaruško, moc držím Uherčicím palce. Na zámku ˇčervená Lhota jsem se poprvé dověděla, jak to s těmi zabavenými zámky bylo. Rozdělovaly se do tří skupin. Zámky, které byly v dobrém stavu se nabídli hned k prohlídkám veřejnosti a staly se součástí cestovního ruchu, druhá kategorie, zámky v horším stavu byly trochu opraveny a přestaveny na pečovatelské domy, internátní školy a ty, co byly ruinami už při převzetí, tak sloužili jako sklady vojenské, zemědělské a pod.
Možná právě ta přestavba na školy a ústavy byla tím nejhorším, protože se totálně přestavěly i místnosti. Třeba na Veveří je vidět, že byly v některých komnatách postaveny příčky na záchody, velké sály předělány na menší pokoje a hlavně byl hrad veveří zabetonován, což je největší hrůza. Nedýchá..... ;-) Nám se nyní stalo, že jsme v brně v jedné vile dostali sice razítko, ale nenahrálo se to do elektronické databáze. Talk jsem psala na provozovatele a poslala jsem skeny karet a paní nám to tam nahrála ručně. Máme tedy ale místo zámku nebo památky napsaný Náhradní vstup. Doufám, že stihneme tu 6. prohlídku včas. Máme si hned prý aktivovat další kartu,. aby to běželo na stejném přihlašovacím účtu, ale to už příště asi nestihneme. Ve svém okolí jsme navštívili i zámky, které do toho spadají, ale ještě jsme o Klíči nevěděli. Znova na prohlídku kvůli tomu nepůjdeme. Ale možná, že si vezmeme někde jiný okruh. :-)

10 Kitty Kitty | E-mail | Web | 16. července 2017 v 8:43 | Reagovat

[6]: Tak to myslím, jako že jsou ještě místa, která jsou horší a budou je snad restaurovat. Za nějaký čas zjistíš, že zkrásněly a budeš mít dobrý pocit, že se opravdu něco děje a dnes jsi byla při tom, když se rodila naděje na lepší příští. Prostě - doufám, že dnešní snímky se brzy stanou archívními a objekty nás budou zvát novou pěknou podobou :-)

11 Intuice Intuice | E-mail | Web | 16. července 2017 v 14:12 | Reagovat

Tak jste pěkně využili den. Starobylý zámek je pěkně veliký. Připomíná mi náš zašlý zámek Jezeří, ale ten je mnohem větší. Oběd vypadá hezky a jídelní lístek má taky pěkně lidové ceny. :-)

12 MarijaKes MarijaKes | Web | 17. července 2017 v 19:18 | Reagovat

[10]: Aha. Už jsem si fotila jednou zámek v Českém Rudolci, to je taková malá Hluboká. A ten byl v podobném, ne-li horším stavu a už mi kamarádka posílala fotku, jak má zámeček krásnou bílou věž. :-)

13 Kitty Kitty | E-mail | Web | 18. července 2017 v 8:34 | Reagovat

[12]: Nechceš objíždět zanedbané zámky, aby dostaly novou šanci na život? Bylo by to záslužné a jak vidím, i účinné ;-)

14 Iva Iva | E-mail | Web | 22. července 2017 v 23:42 | Reagovat

Maruško, dovolené máš perfektně naplánované. Opět jsem s tebou báječně cestovala. :-):-D