Dovolená 2016 - část 6. - nemilá událost a zase zámky

15. července 2017 v 20:48 | MarijaKes |  Cestopis Vranov nad Dyjí a okolí
Je čtvrtek 28. 7. 2016

Snad už je to tu na Vranově tradice, že ráno se ukazuje pěkný den a nakonec prší. Vlastně nám to nevadí, i tak si dovolenou užíváme plnými doušky. Už jsme památek poznali dost a mohli bychom konečně jít k přehradě a válet se na sluníčku a zaplavat si. Jen kdyby zase včerejší deště nepromáčely zem. Však třeba ji sluníčko vysuší.

Po snídani se Michal podezřele často vrací na toaletu. A je to tu!.... Tohle už nás dlouho nepřekvapilo. Potíže zesilují a Michal bledne. Naštěstí máme s sebou imodium a nyní prověříme jeho reklamované schopnosti.... A ono to funguje.... Ale raději se nikam nehrneme. Můžeme klidně zůstat doma a odpočinout si v posteli nebo u počítače a televize.

Michalův stav se zlepšuje a začínáme uvažovat o nějakém výletě. Výlet k vodě máme plánovaný s procházkou na Claryho kříž a to bychom museli vyjít dříve. Na internetu jsem našla zámky v Jevišovicích a autobus tam jede v 10:16 s přesedáním ve Znojmě. Je rozhodnuto. Máme ještě čas prohlédnout si, kde bychom se mohli naobjedvat, i když jsem si myslela, že by Michalovi spíše prospěla nějaká dieta.

První fotky dneška jsem pořídila ještě z autobusu. Líbí se mi trafostanice na vsích připomínající věžičky. Rozhodně ty zděné, jsou hezčí, než otevřené transformátoy.

a kousek dál pěkná kaplička, obojí ve vsi Vevčice.

Když vystupujeme z autobusu v Jevišovicích je právě tak akorát čas oběda, tak zajdeme do blízké Sýpky u penzionu. Celá bývalá sýpka dneska slouží jako restaurace na patra. Bylo du docela příjemně. Dali jsme si nadívané kuřecí stehno se šťouchanými bramborami.

Procházkou jsme došli ke Starému zámku. Je zde v obci ještě nový zámek, ale slouží jako domov pro seniory. Jeho park je přístupný veřejnosti, můžeme se podívat i tam. Ale nyní nás čeká prohlídka starého zámku, který je zrekonstruovaný. Razítko do kartičky "klíč k památkám" jsme tu neobrdrželi, jelikož nejde o zámek s komentovanou prohlídkou. Zámek slouží spíše jako muzeum. Expozice jsou rozděleny na období a projdeme několik budov včetně sklepení. Průvodkyně nám sice pár slov řekla, ale dál už je prohlídka indivuduální.

(První nádvoří.)

(Expozice v budově na prvním nádvoří)

Jedna místnost je věnována i majitelům zámku

(Expozice ve sklepení kam se jde z druhého nádvoří)

Expozice s černou kuchyní a vůbec vše o vaření, stravování, pěstování a zpracování obilovin včetně starodávných nástrojů, nářadí, nádobí... Součástí expozice je i videoprojekce promítaná na velký stů, kde proti sobě jakoby sedí boháč a chuďas a na talířích se ukazuje, co lidi jedli..... Jsou zde kuchařkky... příběhy..... Také tu trávíme dost času. (V souvisejících místopisných článcích je ukázek více).

Vycházíme ze zámku a chce se mi smát. Tradice. Na Znojemsku to mají perfektně zařízené. Dopoledne krásně svítí sluníčko, odpoledne se zalejí zahrádky. Právě začíná poprchávat, ale na deštníky to ještě není. Jdeme se podívat na Nový zámek.

Projdeme kolem sochy sv. nepomuka a pěkných domů, kolem kostela. Zatím se nerozpršelo a možná ani nebude.

Vcházíme do parku zalesněnou částí, kde jsou široké chodníky lemované sochami. U každé sochy je lavička. V horkých letních dnech tu musí být krásně, nyní když je zataženo se cítím trochu stísněně. Šero a sochy místy potažené lišejníky mi moc energie nedodávají, spíše naopak.

Ocitáme se na volném prostranství, rozhodně příjemnějším, přímo proti zámku. Tento zámeček se mi moc líbí. Kdoví, jak to vypadá uvnitř.

Několik babiček sedí na lavičkách shluklých k sobě a zpívají s ošetřovatelkou písničky. Ale vidíme ve verandě sedět i osamělého starouška s hlavou svěšenou a rukama v klíně. Obejdeme zámeček a raději odcházíme opět stejnou cestou, jakou jsme sem přišli.

Nespěcháme, času máme dost, než pojede zpáteční autobus stihneme i kávičku v restauraci. Míjí nás velmi pospíchající paní. Působí jako zaměstnankyně pečovatelského domu a pospíchá tak, že je jasné, že utíká na autobus. Napadlo nás oba najednou, že možná stihneme nějaký dřívější do města. Vidíme, že paní nastupuje do autobusu směr Znojmo. Dáváme se do běhu a máme štěsít. Neujel. Tak kávička bude až doma. Dneska to zvládáme perfektně. Žádné prostoje. :) I Michalovy ranní potíže se znova nedostavily.

Vystupujeme na náměstí ve Vranově a míříme si to rovnou do obchodu, když vidím, že dveře do kostela jsou otevřené. Možná, že budu mít šanci uvidět a vyfotit další varhany. Michal protestuje, ale nedám se. Kostel je sice otevřený, ale jen chodbička. Do interiéru nahlížím přes mříž dalších dveří.

Při vycházení z kostela jsem si všimla rotundy v rohu u zdi....

... a naskytl se mi opět pohled na zámek a tomu nemohu odolat. Obloha nad zámkem vypadá dost deštivě, ale dneska už nepršelo a zatím stále neprší.

(Tuto fotku jsem fotila v 15:53)

Budou pomalu čtyři odpoledne, ještě nakoupíme a já už se fakt těším na dobrou kávičku. Procházíme kolem zámeckého hotelu a láká mne zasednout do zahrádky. Michal velel, že kávu už si dám na pokoji. To prý bude pohodlnější, už pak nemusíme nikam chodit. Nepřesvědčila jsem ho, ale než jsme došli jen malý kousek k penzionu Herold, podařilo se mi ho nalákat na pohár. Do večeře je ještě dost času, takže to není hřešení před večeří.....:) Od páté odpolední jsme již nevystčili hlavy s apartmánu. Sprcha, večeře, kafíčko, lenošení, počítač........jo a telka... :)

Zítra nás čeká poslední den a já bych moc ráda vylezla na Claryho kříž a vlastně jsme nebyli ještě na prohlídce interiéru zámku, který stál tak často modelem mému fotoaparátu. Tákže opravdu odpočívat, zítra bude natřískaný program.

Související místopisné články s fotografiemi.

Všem přeji hezký den.

3 lidé ohodnotili tento článek.

1 Eva Eva | E-mail | 15. července 2017 v 23:09 | Reagovat

Maruško,máš krásné fotky a perfektní zpracování loňské dovolené.Jen mi nejde do hlavy,že si rok staré detaily z putování tak do podrobna pamatuješ.... :-)

2 MarijaKes MarijaKes | Web | 16. července 2017 v 7:59 | Reagovat

[1]: Děkuji za pochvalu. :) Pamatuju si hodně i díky tomu, ze jednak mám ještě všechny jízdní řády, které jsem si připravila na výlety, jednak na fotkách jsou přesná data a fotky dost vyvolají emoce, které jsem zažívala. Mohla bych psát i více do podrobna, ale to už by asi nikdo nečetl. :-)

3 Kitty Kitty | E-mail | Web | 16. července 2017 v 8:49 | Reagovat

Takové kapličky od e.onu zde máme taky. Jsou to pěkné stavby a dobře zapadají do vesnické zástavby... :-)

4 VendyW VendyW | E-mail | Web | 16. července 2017 v 9:49 | Reagovat

Ten zámeček se mi líbil už při prvním zveřejnění. Je moc krásně opravený a upravený.... :-)

5 Intuice Intuice | E-mail | Web | 16. července 2017 v 14:24 | Reagovat

Maruško, máte opravdu velmi nabité prázdninové dny, tolik jste toho viděli. Ten zámeček s oblouky nad okny je moc hezký. :-)

6 Luďka Luďka | Web | 16. července 2017 v 22:19 | Reagovat

Maruš opět jsem nadšená ,patří Ti můj veliký obdiv jaksi znalá a umíš si to vše zorganizovat a naplánovat.Klobouk dole. :-)

7 Iris Iris | E-mail | Web | 17. července 2017 v 16:05 | Reagovat

Ten zámeček je úžasný, krásná stavba :-)

8 Libby Libby | E-mail | Web | 18. července 2017 v 7:53 | Reagovat

Maruš, stále obdivuju, jak máš všechno krásně zorganizovné a naplánované :-) Ráda s Tebou virtuálně cetuju, je to paráda a fotky máš nádherné :-D Kaplička na začátku mi připomíná tu naši Krhovskou ;-)

9 MarijaKes MarijaKes | Web | 20. července 2017 v 18:05 | Reagovat

[3]: Tyhle stavbičky bývaly dříve u nás na vsích často k vidění. Je hezké, že je E-ON obnovuje. :-)

10 MarijaKes MarijaKes | Web | 20. července 2017 v 18:06 | Reagovat

[5]: Také se mi líbil více. Doufám, že to mají starouškové pěkné i uvnitř, ale okolní prostředí je krásné a a klidné. :-)

11 MarijaKes MarijaKes | Web | 20. července 2017 v 18:09 | Reagovat

[6]: To plánování je nutné, když nemáme auto. Nemůžeme se teprve ráno na dovolené rozhodovat, co budeme dělat. S autem je to jednodušší, ale zase když se jde někam na výlet v přírodě, tak se musí pak vracet k autu. Vše má své pro a proti. to plánování je i díky internetu a zkušenostem jiných cestovatelů snadnější. Můj táta si musel kupovat mapy oblasti, kam jsme jeli a na nádraží si zjišťoval vlaky v informacích a musel za to nějaký drobný i platit. :-)

12 MarijaKes MarijaKes | Web | 20. července 2017 v 18:10 | Reagovat

[8]: Máš pravdu ta kaplička je podobná, ale krhovská je hezčí. :-)Jo dovolené mám naplánované, docela mě to na internetu baví. Dost často mi to ale Michal pak mění a nebo počasí. S tím se ale musí počítat. :-)