Svatý Kopeček - Bazilika Navštívení Panny Marie

9. července 2017 v 15:26 | MarijaKes |  Kraj Olomoucký
Uplynulý týden se nesl ve znamení svátků a na mnohých pracovištích i s prodlouženým víkendem. Syn přišel s nápadem, že se podíváme na dvě medvědí miminka, která už konečně mohou v malém výběhu předvádět své nezbedné kousky návštěvníkům. Kde? V olomoucké ZOO. V této ZOO na Svatém Kopečku jsem ještě nebyla. Tak tedy souhlas, ale když už tam budeme navštívíme i baziliku. To prý až potom, děl syn. Žádné potom, já už to mám promyšlené. Z autobusu č. 11, kterým si povezeme své zadky od vlakového nádraží, vystoupíme o zastávku dříve a projdeme areálem baziliky a nakoukneme i do chrámu. Pak je to k ZOO kousek. Kupodivu jsem po dlouhých diskuzích dostala svolení. U baziliky jsem už jednou byla, ale ne uvnitř. Za chvilinku začíná mše, vklouznu ještě dovnitř pro pár fotografických dokumentů.

(Škoda, že se právě před bazilikou chystala nějaká atrakce pro děti i dospělé a nedalo se fotit v celku.)
Můžeme vstoupit. Následující fotografie jsou pořízené těsně před mší a některé až po návštěvě ZOO. Před mší byl prostor jednolodního kostela s bočními kaplemi nasvícený, ale focení probíhalo jen narychlo, ať neruším.

Svou polohou, architekturou a výtvarnou výzdobou patří svatokopecký chrám mezi mimořádně zdařilé barokní stavby. Je mistrným dílem umělců a uměleckých řemeslníků, povolaných ze zemí za Alpami i z Vídně a pracujících ve službách olomouckého biskupa a opatů Kláštera Hradiska; za nimi však nezůstávala pozadu ani řada moravských a olomouckých umělců.

Vstup do chrámu překvapí prostorností, světlostí a bohatou výtvarnou výzdobou. Je stavěn jako podélné jednolodí se dvěma sakristiemi a podélně průchodnými kaplemi po obvodu. Nad křížením hlavní a příčné lodě o stejné výšce a šířce se klene prostorná kupole. Valená klenba s lunetami je zcela pokryta výrazně plastickou štukou a freskovými malbami. Tak rozměrná štukatura z druhé poloviny 17. století je v našich zemích vzácností. (více informací ZDE)

Samozřejmě jsem byla nadšená i z varhan. Nebo hlavně z varhan. Podobné postavení skříní jsem zatím nikde neviděla. A tomuto nástroji věnuji samostatný článek.

V jednom z křídel se koná výstava, tak proč nenahlédnout?

Za chrámem stavba pokračuje otevřeným půlkruhovým ambitem s oválnou kaplí Jména Panny Marie a tvoří tak rozsáhlé nádvoří.

Z terasy před vchodem do kostela je krásný výhled na Olomouc a okolí.

2 lidé ohodnotili tento článek.

1 děda tik tak děda tik tak | Web | 9. července 2017 v 16:03 | Reagovat

Druhá fotografie pod koláží silně připomíná Kuks. Rovněž zajímavé jsou stropní malby a to jak se ti podařilo je zvěčnit. Něco mám taky odtud z kláštera, ale zřejmě tím že vzdálenost je menší se do zorného pole nedostane celý záběr. Pochopitelně varhany sis nenechala ujít a to je dobře, protože ne všude jsou v takovém zachovalém stavu jak ukazuješ. :-)

2 VendyW VendyW | E-mail | Web | 9. července 2017 v 16:46 | Reagovat

Krásně nafocená místa. A nádherný kostel. :-)

3 duchodkaevka duchodkaevka | Web | 9. července 2017 v 17:53 | Reagovat

To jste měli krásný výlet. Ta bazilika je opravdu nádherná, výzdoba, malby, varhany, oko se tady má čím potěšit :-)  :-)

4 Jara Jara | Web | 9. července 2017 v 18:30 | Reagovat

Maruško to je fantastické. Ta bazilika je úžasná. Ráda bych se tam také podívala. Fotografie jsou úžasné a děkuji, že jsem mohla vidět tu nádheru alespoň díky Tobě. Je to nádhera, před kterou se tají dech. Stropní malby jsou překrásné i celá výzdoba kostela je nádherná. Hlavně mě uchváltil ten ochoz v kruhové kapli. To se jen tak nevidí.

5 Luďka Luďka | Web | 9. července 2017 v 22:48 | Reagovat

Maruško opěk pěkná prezentace,děkuji Ti za to že jsem baziliku mohla díky Tobě vidět! :-)

6 Asterius Asterius | E-mail | Web | 18. srpna 2017 v 13:54 | Reagovat

Krásný klášter.
Nejvíc se mi asi líbí ale ten u obce Králíky. Vede k němu cesta s alejemi. A ten krásný vstup do kláštera, celé architektonické řešení hezky ladí.