Jedeme do Prahy

26. září 2017 v 0:23 | MarijaKes |  Praha
České dráhy nabídly svým zákazníkům zajímavou slevu. Že můžeme vlaky cestovat o víkendu jako skupina 2 dospělí a tři děti, to je běžné, ale 23. 9. byla stejná víkendová jízdenka pro 5 dospělých. Se synem, manželkou druhého syna a vnoučkem jsem se připojila k další skupině, kterou zorganizovala sousedka. Tak se nás 10 vypravilo do Prahy. Týden jsem měla na sestavení itineráře. Bez toho nikam necestujeme, pokud jsme vázaní na dopravní prostředky.

Vlak vyjíždí z Val. Meziříčí v 5:12. Vstáváme brzy a ve 4:40 už jedeme taxíkem na nádraží. Zvládl to i Lukášek, i když se mu prý vstávat moc nechtělo.

V Praze jsme s 10 min. zpožděním v 8:50, v trafice si zakoupíme celodenní jízdenky na dopravu a hned jedeme metrem do stanice Holešovické nádraží a dál tramvají na výstaviště Holešovice, kde se nachází Mořský svět.

Jak voda rozpůlila ještěra :-D

I když se mi tu líbilo a snažila jsem se vše fotit, stejně jsme tu nesetrvali ty avizované 2 hodiny. V plánu bylo jít na oběd do Restaurantu Pražan se skvělými cenami a lákavou nabídkou, ale tam se otevírá až v 11 hodin a teprve je něco po desáté.
Jdem se podívat za veletržní palác na Křižíkovu fontánu. Zde se koná každý večer nějaké představení a fontána je krásně nasvícená a já se mylně domnívala, že bude třeba v provozu i bez nasvícení. Nebyla. Místo toho se tu mlátily zvuky z několika reproduktorů patřící vždy jiné skupině, jinému mítinku. Musela jsem se smát. Na jedné straně měli nějakou předvolební kampaň komunisti, proti nim organizovaly něco nějaké noviny a co bylo uprostřed to netuším. Nejspíš ani přihlížející návštěvníci v hledišti nestačili sledovat, co se kolem děje.

Opouštíme tedy areál holešovického výstaviště a sedáme do tramvaje směr Smíchovské nádraží. Tam se koná akce, která přitahuje nejvíc Michala. Parní mašinky, to je jeho. Ostatním se tam moc nechce, protože je to tramvají přes půl hodiny a venku je krásný den a tak proč ho trávit na nějakém nádraží. Michal se dá přesvědčit. Vystupujeme na Malostranském náměstí a jdeme se naobědvat do první restaurace, která nám hladovým padla do oka.

Restaurant U Schnellů

Obsluha rychlá (jak jinak u Rychlých), jídlo chutné a nakonec na Prahu i ty ceny pro venkovana ušly. Za 1250,- Kč i s nápoji jsme se nasytili dostatečně.

A nyní s plnými žaludky vyrážíme do kopečka a na Zámecké schody. Ale ještě předtím jsem se naivně pokoušela dostat do kostela sv. Mikuláše ve snaze vyfotit si chrámové varhany. Michal mi nadšeně hlásil, že kostel je otevřený, že tam chodí lidé. Když tam jdou davy turistů, tak to asi nebude mše, jen jestli se tam smí fotit. To jsem se nakonec nedověděla, protože přede mnou se lidé zase začali vracet zpět a já je následovala, když jsem viděla, že nic není zadarmo, vše jen za peníze. :-D

Stoupáme k hradu, ale tam už jsme párkrát byli, chtěla bych projít zhradami Na Valech nebo se dneska nazývají Jižní zahrady? Z bezpečnostních důvodů je hrad jaksi zjenosměrněn. To je zajímavé slovo, které jsem si právě vymyslela, ale je fakt, že do zahrad se vstupuje jen z opačné strany, my se právě nacházíme u východu z nich. Musíme tedy projít hradem.

Hrneme se do hlavní brány, avšak stráž nás odkáže na boční vchod. Musíme přes 4. nádvoří, hlavní bránou je zase východ. Jdem se postavit na dlouhý konec široké fronty. Michal protestuje, že tady teda nehodlá stát hodinu. Už víme, že musíme projít kontrolou my a naše zavazadla, než se do hradu dostaneme. Zdá se mi, že fronta postupuje docela rychle. Většina lidí ve frontě batohy nemá a zjišťuji, že ve frontě stojí skupiny kolem svého průvodce a skupina se neposunuje. Tak jsme se do mezery posunuli my a za chvíli jsme u kontroly. Batohy i fotobrašny položit na stolek, pak projít detektorem a batoh i otevřít a představit obsah....

Projdeme na druhé nádvoří a odtud do Královské zahrady

Odtud se vracíme zpět do hradu a projdeme na třetí nádvoří a dál ven z hradu, protože chci jít na Jižní zahrady k vyhlídkám na Prahu. Už jsme i docela nachození a zde si trochu odpočineme.

Už nesvítí sluníčko jako ráno, ale hlavně, že neprší, protože u nás prý pršelo a byl, jak se říká, hnusný den.

Po krátkém odpočinku scházíme po druhých Zámeckách schodech a míříme do Malostranské ulice, dále přes Mánesův most na náměstí Jana Palacha.

"Nechoďte na Václavák", varoval mne manžel, neboť je na 14 hodin svolána demosntrace proti Protikuřáckému zákonu. A Eva nás chce pozvat do nejlepší pražské cukrárny a ta je na Václaváku. Svezeme se metrem na Můstek a jsme přímo před demostranty. To my z venkova si myslíme, že demonstrace v Praze musí být vždy monstrózní a jsou ohroženi všichni, kdo jdou kolem. :)
Václavák byl plný turistů a dole u Můstku stálo pár policistů a slyšeli jsme nějakého řečníka cosi nesrozumitelného hřímat. Malý hlouček protestujících jsme obešli hravě, za policejními vozidly nebylo demostranty ani vidět.

Na stanicí metra se konají Svatováclavské trhy a tam se Michal chce určitě podívat. Než dojdeme do cukrárny, dostává Eva radostnou zprávu z domova. Její manžel píše, že topení v jejich novém bytě, kde probíhá už tři měsíce rozsáhlá rekonstrukce je konečně namontované a už mohou topit lidi v celém domě. Někteří totiž kvůli výměně radiátorů nemohli a nadávali, kdy už to konečně bude. To je důvod k pořádné oslavě.

Cukrárna Ovocný Světozor

Na trhu jsme si koupili pendreky, punč a domů medovinku nebo vlastně včelovinku, protože je až ze Slovenska. Dostalo se mi i velmi zevrubného ponaučení, která medovina se smí ohřívat a která ne, protože by zhořkla.

Časovou rezervu, než nám pojede vlak, ještě máme, můžeme se podívat metrem třeba na náměstí Míru. Metrem ale musíme nejříve na Můstek, protože nástupiště Muzeum v tom směru je mimo provoz. Na Můstku přestoupíme a jedeme na náměstí Míru. Vystoupíme u kostela. Že bych tady měla možnost vejít? Ano, tady se mi to podařilo. Ona totiž za chvíli začíná mše.

Nechtěla jsem více rušit, varhany jsem sice vyfotila, ale mám dojem, že jsou v nějaké rekonstrukci a špatně se fotily proti světlu z okna za nimi. Ale vyfotila jsem ještě boční. Varhany si dám do sbírkového článku. :)

Je čas se vrátit na hlavní nádraží a připravit se k odjezdu. Vlak jede v 17:22

Díky místenkám tam i zpět byly obě cesty pohodlné. Ve 21 hod. jsme byli doma na nádraží, kde nás čekal starší syn s autem.

Doma jsem se jen umyla a zalehla. Praha dokáže utahat. A uvědomuju si, že jsem ani nefotila památky a nesnažila se o nějaké kompozice a rádoby umělecké snímky zákoutí a podobně. To s takovým množstvím turistů nejde. Jsou všude a je jich stále hodně. Prahu fotiti jen ráno lze.
A ráno jsem se dověděla tu smutnou zprávu o pádu pana Třísky do Vltavy a nyní již i o jeho skonu. Stalo se to asi v době, kdy jsme byli na náměstí Míru a pak mířili k nádraží.

2 lidé ohodnotili tento článek.

1 Libby Libby | E-mail | Web | 26. září 2017 v 7:32 | Reagovat

Maruš, krásně sis to naplánovala a viděli jste toho hodně za jeden den :-) Hledím, jak Lukášek vyrostl od doby co si ho tu měla naposled :-D

2 Kitty Kitty | E-mail | Web | 26. září 2017 v 7:55 | Reagovat

Udělali jste si pěkný poznávací i zážitkový den. Vám zážitky dlouho zůstanou v paměti a pro nás na tvém blogu.
Ano, už za mě v Praze bylo Muzeum v jednom směru neprůjezdné, aspoň to mám s vámi společné. Pana Třísky je mi líto, takoví lidi by neměli umírat ani při nehodách...

3 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 26. září 2017 v 8:19 | Reagovat

[1]: Také jsem byla ráda, že jsme měli prima počasí. Sice se po obědě zatáhlo, ale nepršelo a to bylo hlavní. Lukášek se mi zdá stejný, ale to je tím, že ho vidím stále. I když jeho názory jsou už kapku skoro pubertální. Když jsme si ho chtěli nafotit jako krále, tak protestoval, že ne, prostě ne. Ten pán přišel k němu a prý jestli unese ten meč. Luky se nechtěl nechat zahanbit a tak to zkusil a pán ho pak odvedl ke křeslu a oblékl. Byli jsme všichni nadšení, jen Lukáš pak prohlásil, že je to atrakce pro mimina. :D Ale jak koukám na fotku, tak mu je koruna velká, tak jakápak mimina. Na lavičce se sochou už pózoval bez donucení.

4 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 26. září 2017 v 8:33 | Reagovat

[2]:Ano zážitků máme plno a zase jsme dokázali manželovi, že to s tím strašením před každou naší cestou přehání. Dát na něho, ta nikam nejezdím a sedím doma na zadku. Můžou za to sdělovací prostředky. Všechno nafouknou...
Nevím, proč pan Tříska seděl tak nešťastně s nohama nad řekou. Také je mi ho líto a jeho pocity při pádu musely být strašné.

5 VendyW VendyW | E-mail | Web | 26. září 2017 v 8:37 | Reagovat

Chodili jste po mnoha mých bývalých rejdištích když jsem v Praze prodávala, a po mých nynějších když tam jezdím fotit. Mimochodem bývaly časy, že nejlepší a nejvyhlášenější pražské cukrárny byly jen kousek od pasáže Světozor. Skoro naproti přes ulici byla cukrárna U Bergera (stále tuším ta v patře kavárna je) anebo kousek cesty Vodičkovou od východu ze Světozoru směrem k Lucerně byla cukrárna U Myšáka. To byly prvorepublikové cukrárenské pražské šperky. Když jsem právě ve Vodičkový prodávala chodili jsme si do obou pro dorty a vynikající jahody ze šlehačkou...dokonce jsme o ně hráli šachové turnaje. Kdo vyhrál koupil dort celému osazenstvu obchodu. No nezruinovalo ho to, protože celý Harlekýn s jedním patrem stál 10 Kč a s dvěma 15 Kč. :-D a Smíchovské nádraží jede z Holešovic metro a jste tam jím cobydup. Já ani jinak po Praze než metrem nejezdím.

6 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 26. září 2017 v 8:51 | Reagovat

[5]: My jsme také jezdili metrem,  ale já jsem se chtěla i pokochat okolím a nasát tu atmosféru velkoměsta a cinkání tramvaje. Však jak jsem tak pochopila dráhy tuhle akci dělají každý rok a ty naše kamarádky mé sousedky s ní takto jezdí také každý rok a vždy mají naplánovaný jiný kousek Prahy.  Metrem se toho dá stihnout opravdu hodně. Dokonce jsem říkala manželovi, se dá vystoupit na každé zastávce prohlédnout okolí a hned jet dál. Měli jsme celodenní jízdenku za 110,- Kč a to jsi pak opravdu volná jako pták a žádné čekání na spoje. Když jsem tam byla naposledy, tak jsme navštívili Vyšehrad se Slavínem a pak jeli na druhý konec na Letňany, kde měl Lukášek akci "Dítě roku". :D Jen mám pocit, že těch turistů stále přibývá. :D Znám Prahu i za ranního rozbřesku, tedy spíše ten Karlův most a okolí, kdy lidi ještě vyspávají a v ulicích jen cinkají tramvaje. Snad se mi podaří někdy do Prahy dostat třeba na dvě noci, to bych si ta rána vychutnala znovu. :-) :-)

7 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 26. září 2017 v 8:54 | Reagovat

[5]: Tak tady stál nyní ten jeden zákusek 59, ale všechno zdobení bylo naprosto čerstvé, protože obsluha měla jen základ dortu a vše doplnila až při přání zákazníka. :-)

8 VendyW VendyW | E-mail | Web | 26. září 2017 v 9:04 | Reagovat

[6]:Jasně, to já chápu, já už jí znám tak se nemusím kochat. I když občas si taky tramvají někam zajedu. Ta 24 hodinová jízdenka je výborná, opravdu si můžeš jezdit jak potřebuješ a nejseš časové omezená. když vím, že budu jezdit víc a nevejdu se do časového limitu tří hodin tak si jí taky koupím. A ještě mi zbude na návrat na Smíchovské nádraží druhý den. Většinou jedu za maminou uprostřed týdne a ještě se pak vracím zpátky na chatu.

9 Kitty Kitty | E-mail | Web | 26. září 2017 v 9:11 | Reagovat

[6]: Maruško, pro tvoji pohotovost při cestování si tě dovolím poozvat na scuk v Praze. Určitě to dám vědět dopředu. Je vás tam v okolí víc, kdo jste zblíž a mohli bychom se vidět v Praze.

[8]: I tebe zvu, ty jsi taky pohotová. I když se už osobně známe z Rožďalovic, kde tímto zdravím Máří Kosáčka ;-)

10 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 26. září 2017 v 9:15 | Reagovat

[9]: Děkuji, uvidíme, podle situace a termínu. :-)

11 veruce veruce | Web | 26. září 2017 v 9:29 | Reagovat

Baví mě číst tyto reporty z Prahy od někoho, kdo tam nemusí bydlet 8-) Přesně takhle bych jednou chtěla vnímat Prahu taky, ale k tomu dojde nejdříve za pár desítek let (zatím beru každou takovou návštěvu jako nutné zlo :-D ).
Pěkné fotky, hlavně z toho Mořského světa, tam se asi taky někdy vypravím :-)

12 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 26. září 2017 v 9:42 | Reagovat

[11]: Ono je všude něco. V malých městech jsou strašně dlouhé intervaly mezi spoji MHD a já bydlím ve Valašském Meziříčí, které je průjezdné středem pro veškerou dopravu a město je stále totálně ucpané a vzduch je tu jako v černé Ostravě. Smogová situace je strašná. Město je rozkopané, staví se stále kruháče, opravují se kruháče a to jsme opravdu malé město. Na zahradu to mám 7 km pěšky, ale cestuju tam hodinu a zpět hodinu. Nyní se děsím, co bude, až dorazí fanoušci Baníku Ostrava k nám na zápas. Všude jen demolovali, co jim přišlo pod ruku. A pokud se někam MUSÍ

13 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 26. září 2017 v 9:44 | Reagovat

[11]: pokračování,nějak jsem to předčasně odeslala......MUSÍ, tak je to vždy zlo.

14 DRAK DRAK | Web | 26. září 2017 v 17:07 | Reagovat

báječné! miluji Prahu!
v holešovickém mořském světě jsem byl třikrát!
na zahraniční akvária sice nemá, ale i tak
se mi moc líbí! :-)

15 sugr sugr | E-mail | Web | 26. září 2017 v 17:56 | Reagovat

Tedy takový výlet do Prahy, to by ti mnozí hodně záviděli! A ještě víc takovou úžasnou reportáž doplněnou fotografiemi, je to moc pěkné, všechno.
Jen si tak říkám, zda-li pak nestála Sugr v jednom z těch řítících se vagonů metra, co jsi tak úžasně vyfotila? ;-)

16 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 26. září 2017 v 18:33 | Reagovat

[14]: Já zase ta zahraniční neznám. jednou jsme byli v Ostravě a byla jsem doslova otrávená. Ono se prý rekonstruovalo a tak nás za 80,- Kč pustili do jedné malé místnosti, kde byla akvária se špinavými skly, rybiček jen pár. Dneska už je to možná OK a je i další patro, ale už mě to tam nějak neláká. Praha se mi líbí, když tu nemusím bydlet. Tak mne napadlo, že místní obyvatele musí ta spousta turistů docela stresovat. :-) Jinak metro je úžasná věc. :-)

17 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 26. září 2017 v 18:36 | Reagovat

[15]: Možná se Prahou právě řítilo více blogerů. Zkusila jsem se v duchu podívat na Prahu z ptačí perspektivy a představila si ty pohyby všech lidí metrem, jak bleskově jezdí od jedněch eskalátorů ke druhým.....paráda. Jako zrychlený svět. :-)

18 duchodkaevka duchodkaevka | Web | 26. září 2017 v 19:18 | Reagovat

Výlet se určitě vydařil, to je podle fotek vidět, přálo i počasí. V té cukrárně bychom se klidně mohly potkat, chodíme tam s kamarádkou celkem často :-)  :D

19 Intuice Intuice | E-mail | Web | 26. září 2017 v 21:10 | Reagovat

Krásná reportáž, nevadí, že jste nefotili památky, ty jsou všude. Krásně jste si to s rodinou užili a zážitky jsou z fotek vidět. V pražském Mořském světě jsem byla, je to už více let. Sýr a smažák jistí pohodu. Zákusek je jako z naší cukrárny, o které jsem psala, ta cena odpovídá.  Já byla v Praze naposled asi před 2 měsíci. I na Václaváku jsme byli. Zatím jsem nestihla psát reportáž. :-)

20 Jarka Jarka | Web | 27. září 2017 v 8:19 | Reagovat

Kontroly před vstupem na Hrad jsou, jak vidím opravdu zevrubné, dokonce i stolky na příruční zavazadla na fotce vidím. Ale turisty to, jak je vidno, neodrazuje a návaly jsou převeliké. 8-O  :-D Zaujala mě i cukrárna, ten dortík je přímo umělecké dílo a prima bylo i na trhu. Krásný výlet jste měli! :-D

21 Lucie Lucie | Web | 27. září 2017 v 13:38 | Reagovat

Páni, Maruško, vy jste toho stihli! Viděli jste krásná místa, úžasné památky, pochutnali si na dobrotách v cukrárně, no určitě jste museli být po celém dni pěkně uťapkaní, mě teda Prha vždycky úplně vyčerpá... :-) Ale hlavně, že jste si to užili! :-)

22 jezura jezura | Web | 27. září 2017 v 14:31 | Reagovat

To jste si tedy Prahu užili. Téměř všude jsme už několikrát byli s manželem, ale ráda jsem se s tebou prošla znovu. Krásné. Jen se zeptám. To jste chodili stále všichni spolu? Zajímavé. :-D

23 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 27. září 2017 v 22:07 | Reagovat

[22]: My jsme chodili jen naše rodinka, snacha, vnouček, já a mladší syn. Sousedky měly svůj plán. Jízdenky na vlak jsme sice měli na jednom papíře včetně místenek, ale místa ve vlaku  poblíž sebe a tak to nebyl problém. Kdybychom chodili všichni v hromadě, tak to je dost zdržovačka. Sešli jsme se až u zpátečního vlaku na peróně. Možná, že ani ženské nechodily pohromadě, protože paní "jízdenka" se nám někde zdržela, ale přiběhla včas. :-)

24 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 27. září 2017 v 22:08 | Reagovat

[18]: No vida. Tak třeba někdy příště. :-D

25 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 27. září 2017 v 22:10 | Reagovat

[19]: Ten smažený sýr byl s brusinkami a ty já miluju a tak prostě vyhrála tahle volba. Vnuk a snacha měli každý jiné jídlo. A otázka je, co měl mladší syn? :D

26 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 27. září 2017 v 22:12 | Reagovat

[20]: Návaly jsou, ale říkala snacha, že v létě to bylo ještě horší. Kontrola šla docela rychle, protože Japonci měli s sebou většinou jen foťáky nebo spíše mobily. :D Možná, že Češi se poznali podle batůžků. :D

27 Intuice Intuice | E-mail | Web | 27. září 2017 v 22:15 | Reagovat

[25]: Pobavila jsi mne! :D
Mladší syn měl hranolky a stejk nebo hranolky a rybu. :-)

28 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 27. září 2017 v 22:23 | Reagovat

[27]: Ne, ty hranolky byly také k tomu sýru, ale donesly nám je zvlášť v takových košíkách na prkénku. Možná, že se v těch košíkách i smažili. Mladší syn měl také sýr s brusinkami a hranolky. :-)

29 Intuice Intuice | E-mail | Web | 27. září 2017 v 22:33 | Reagovat

[28]: Dala bych si totéž, mňam! I v Mariánských Lázních jsem si musela dát smažák s hranolkami. A doma si dělám s domácími "brusinkami" z rybízu. :-)

30 Iva Iva | E-mail | Web | 28. září 2017 v 22:43 | Reagovat

Maruško, prošli jste kus Prahy. Pro vás je to zážitek, já bydlím nedaleko Prahy, jezdím tam k některým lékařům. Je tam hodně turistů a jsem ráda, když už sedím ve vlaku zpět. ;-)

31 beallara beallara | Web | 29. září 2017 v 7:50 | Reagovat

Maruško, úžasně se ti povedlo zachytit atmosféru jednoho dne, stráveného s rodinou v matičce Praze.
Já to už tak nevnímám, protože jsem tam velice často a tvůj pohled byl nesmírně osvěžující, zábavný a lahodící oku.
Děkuji za den strávený ve vaší milé společnosti :-)

32 děda tik tak děda tik tak | Web | 29. září 2017 v 19:22 | Reagovat

Jak jsem to pročítal a prohlížel, užila jsi Prahy vrchovatě. Dokonce sis vyzkoušela i držení čestné stráže v budce pro hradní stráž. Praha bez připraveného itineráře je jako skočit do mlýnku na maso. :-)

33 Luďka Luďka | Web | 29. září 2017 v 22:27 | Reagovat

Super fotky z Prahy zase jsem o něco chytřejší. :-P

34 Jara Jara | Web | 7. října 2017 v 19:52 | Reagovat

Nádherné fotografie.Já už jsem v Praze nebyla dlouhá léta a ani po tom moc netoužím. Davy lidí a kolony aut mě odrazují stále víc...Při tom jsme tam jezdívali každý rok a prošli kdeco...ale teď už mám strach se tam vůbec vydat.