Litomyšl - 1. část - Smetanovo náměstí

3. ledna 2018 v 22:57 | MarijaKes |  Kraj Pardubický
Město Litomyšl leží na území Pardubického kraje v okrese Svitavy. A je městem, které jsem navštívila loni v létě. Než se vrhnu na dovolenkové zážitky, seznámím vás s městem svými fotografiemi. Jak jsem tedy město viděla já poznáte v několika částech, protože materiálu mám moc i po vytřídění.

Než se vrhnu na obrazovou část, pár slov z historie.

Procházku po městě zahájíme na náměstí Bedřicha Smetany. Smetanovu náměstí vévodí kromě radniční věže s orlojem i socha Bedřicha Smetany a Mariánský sloup. Zaujmou i domovní znamení, štuková výzdoba a sochařské prvky na budovách. Smetanovo náměstí je protáhlé a průjezdné, tedy v dokonalém zážitku trochu brání zaparkovaná i projíždějící auta.

(Dům U rytířů - podrovné informace ZDE)

Nemohu zatím vypátrat, na kterém domě, byla tato deska. Typovala bych radnici, ale když se na ni dívám, tak tam nic takového nevidím. Pomůže mi někdo?

Prošli jsme se náměstím města, ve kterém se narodila nebo působila řada osobností, mj. Bedřich Smetana, Alois Jirásek, Božena Němcová, Josef Váchal nebo Olbram Zoubek. Příště se podíváme na Zámecké návrší.

3 lidé ohodnotili tento článek.

1 Kitty Kitty | E-mail | Web | 3. ledna 2018 v 23:01 | Reagovat

To jsi si užila staveb, slohů a barev, viď. Přijdu i příště :-)

2 Jarmila* Jarmila* | E-mail | Web | 4. ledna 2018 v 1:28 | Reagovat

Maruško, moc hezky jsem se s Tebou prošla. :-) Ani mě nebolí nohy. :-D
Litomyšl znám jsen zběžně, tak si prohlédnu i místa, která jsem neviděla.
Děkuji. :-)

3 Libby Libby | E-mail | Web | 4. ledna 2018 v 7:25 | Reagovat

V Litomyšli jsem kdysi dávno byla, ale nic si vlastně nepamatuju, ani to, že mají orloj :-) Děkuju za krásné přiblížení a těším se na další :-)

4 VendyW VendyW | E-mail | Web | 4. ledna 2018 v 9:21 | Reagovat

No jo, cejtím se jak doma! :-D Ostatně v Litomyšli jsem díky dceři skoro doma. Ale i tak jsem objevila novinku, a to že u Kubíka na domě jsou dvě sochy Olbrama Zoubka! A to šmajdám po náměstí už pět let tak čtyřikrát do měsíce ne-li ještě častěji. Že tam jsou sochy to vím, ale nedocvaknul mi autor ..... a to už jsem fotila jeho díla na zámku, na hřbitově, v klášterkách i v Praze na Újezdě. Jsem zvědavá, jak popíšeš tenhle kraj ty. Tys tu byla jen chvíli, tak jsem na tvé postřehy zvědavá. Jestli se v něčem shodneme ;-)

5 Jarka Jarka | Web | 4. ledna 2018 v 9:24 | Reagovat

Litomyšl znám je z vyjmenovaných slov, nikdy jsem v něm nebyla. Vidím, že je to moc hezké město.
Náměstí je sice dlouhé a ta zaparkovaná auta mu moc nesluší, ale jsou na něm krásné domy s malebnými podloubími.
Už se těším na pokračování! :-)

6 MarijaKes MarijaKes | Web | 4. ledna 2018 v 10:45 | Reagovat

[4]: Vendy prosím tě, ještě jsem přidala fotku kamenné desky, fotila jsem ji někde na náměstí, mám dojem, ale nyní nevím, na kterém domě. Typovala bych radnici, ale tam nic takového nyní na fotkách nevidím. Je fakt, že jsem ten den prolezli kdejkou uličku i zámek. Ale je to mezi fotkami z náměstí. :-)

7 VendyW VendyW | E-mail | Web | 4. ledna 2018 v 10:59 | Reagovat

[6]:Tohle se tuším váže k legendě Perštejnů
a k tomu jak přišli k býčí hlavě v rodovém znaku, takže na nějakém starém domě. Já bych to tudíž tipovala na dům U Rytířů, to je nejstarší, gotický, dům na náměstí. Taky ho máš na fotce. Dřív tam bývala radnice, dnes je tam nějaká galerie. Já jedu do Litomyšle 11.1. tak až půjdu po náměstí tak se ti podívám kde to bylo. Znám tu desku ale taky si nevzpomenu kde to je. Vím s jistotou, že na budově radnice je deska s mírou českého lokte.

8 MarijaKes MarijaKes | Web | 4. ledna 2018 v 12:17 | Reagovat

[7]: Já si většinou fotím i celý dům, kde desky bývají, ale netuším, proč jsem tohle neudělala. nebo jsem při horlivém promazávání fotku smazala pro nějaký vážný nedostatek. Díky, jsem zvědavá na tvé zprávy. :-)

9 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 4. ledna 2018 v 22:19 | Reagovat

Opravdu krásné město. :-)

10 Intuice Intuice | E-mail | Web | 5. ledna 2018 v 15:27 | Reagovat

Tak tady to neznám, nikdy jsem tu nebyla, ale to náměstíčko je nádherné, takové by se mi líbilo v mém městě, ale bohužel, nemohu mít vše. Zdravím. :-)