Litomyšl - 3. část - v uličkách města

5. ledna 2018 v 22:13 | MarijaKes |  Kraj Pardubický
Město Litomyšl má hodně lákadel nejen pro turistu, ale i vlstním občanům nabízí opravdu hodně míst k relaxaci a odpočinku, poučení i zábavě. Tento článek je dalším výčtem drobných památek, pomníků a zajímavých prvnlků v ulicích města.

Na Komenského náměstí mne zaujala nejen budova Vyšší odborné školy pedagogické a Střední pedagogické školy, ale hlavně i zajímavá plastika uprostřed náměstí. Kolem nádvoří školy se prochází na nábřeží říčky Loučné s pěkně upraveným a zjímavým hřištěm.

Kousek odtud je Smetanův dům. Potřeba nového divadla pro litomyšlský ochotnický spolek existovala již od 80. let 19. století. Se samotnou stavbou Smetanova domu se ale začalo až v roce 1903, v roce 1905 byl slavnostně otevřen. Jedná se o unikátní novorenesanční dům se secesními prvky a venkovními plastikami A. Poppa a O. Waltera. Interiér budovy je taktéž bohatě zdoben.V letech 1995-2000 prošla budova rekonstrukcí. Kromě divadla se zde organizují plesy a další kulturní akce.

Kousek od Smetanova náměstí, pod Zámeckým návrším vyvěrá pramen. Pramen Na máchadlech byl pravděpodobně velmi důležitým pro vznik a osídlení Litomyšle. Dmes již vyživuje jen jezírko s rybkami.

Ve svahu nad pramenem směrem k zámku najdeme sochu Aloise Jiráska.

Ulicí Na máchadle projdeme dále do ulice. Boženy Němcové na Toulovcovo náměstí s kostelem Rozeslání sv. apoštolů.
Zmiňován r. 1407, ale pravděpodobně je kostel starší. Údajně býval součástí středověkého špitálu doloženého k r. 1347. Gotická stavba s barokními úpravami z 18. stol., s neogotickou dostavbou z 19. stol. Původní zařízení kostela se nedochovalo, vyjma varhan z r. 1840 a dřevěného kuželkovitého zábradlí na kruchtě.

Odtud je vidět i zadní část kostela Nalezení sv. Kříže.

Ulička je lemována penziony a hospůdkami,

Tudy se dostaneme i ke kostelu Povýšení sv. kříže

Ulicí Rektora Stříteského projdeme na Zámeckou a cestou k zámku mineme památník Zdeňka Nejedlého.

Kousek odtud se nachází Portmoneum - Museum Josefa Váchala. To určitě stojí za návštěvu, jenže my jsme se tam bohužel nepodívali z časových i jiných důvodů, což se můžete dovědět později v cestopisu. Naproti zámku mohou zájemci navštívit Muzeum domečků, panenek a hraček, my však navštívíme Zámek včetně interiéru. Na to se můžete těšiv příště.

Mějte se krásně

2 lidé ohodnotili tento článek.

1 Kitty Kitty | E-mail | Web | 5. ledna 2018 v 22:19 | Reagovat

Jsi hrdinka, zlákalo mě tvoje focení i povídání. Nemám obecně moc ráda cestování, ale chytila jsem se drápkem, prošla s tebou celým článkem a už se těším na další část. Možná se tam i někdy ubytuju a město si projdu, když jsi mě tak pěkně pozvala svým povídáním a obrázky. Děkuji :-)

2 VendyW VendyW | E-mail | Web | 6. ledna 2018 v 9:18 | Reagovat

Jo, takže to už byly ty Vodní valy hotové. Jak mi tlumočila dcera slovy malého Ondry, je to naprd. Dřív tam toho bylo o mnoho víc pro děti na hraní. A stěžují si na to i sami Litomyšláci. Ta koule je památník Jana Ámose Komenského a byla tam znovu nainstalováná vloni na jaře po restaurování. Ostatně hned vedle toho Muzea panenek je Vysoká škola restaurování a na jejím dvoře je tzv.Červená věž na kterou je přístup a můžeš se podívat na město z výšky. Tedy ne tak vysoko jako z piaristického kostela. Kousek od Litomyšle je Růžový palouček odkud právě Komenský a ostatní odcházeli po Bílé Hoře do exilu.

3 Liliana Liliana | Web | 6. ledna 2018 v 10:38 | Reagovat

V Litomyšli jsem ještě nikdy nebyla... ale podle fotek to tam vypadá docela hezky a určitě je na co koukat :-)

4 Intuice Intuice | E-mail | Web | 6. ledna 2018 v 13:26 | Reagovat

Maruško, pěkně jsi zdokumentovala město, docela jsi mne nalákala, je toho tam opravdu hodně. Líbí se mi to hřiště i ta cedule, pro koho je co určené. Určitě bych ráda vyzkoušela. Vidím Tě sedět u klavíru, copak jsi zkoušela hrát? O Zdeňku Nejedlém zajímavé čtení, dal plus i mínus, budu muset o něm hledat více a doplnit své mezery.

5 Jarka Jarka | Web | 6. ledna 2018 v 14:03 | Reagovat

Ty klavíry ve městech je prima počin, sice sama hrát neumím, ale líbí se mi, když se nechá zlákat jiný kolemjdoucí a něco hezkého zabrnká. :-)  Líbí se mi i ten pramen napájející jezírko s rybkami, je to zajímavě řešené. Divím se, že se voda nerozlévá po okolí. 8-O  :-D

6 MarijaKes MarijaKes | Web | 6. ledna 2018 v 14:11 | Reagovat

[2]: Ten památník je hodně zajímavý a je u něho vysvětlující deska. Přemýšlela jsem, že ji sem dám také.  Protože jsem nevěděla, jak vypadalo to nábřeží dříve, tak se mi to tam líbilo. Červenou věž jsme míjeli, ale nevěděla jsem, že na ni dá vylézt. Stejně jsme to nezvládli všechno prohlédnout, když jsme měli plány ještě s dalšími výlety. Dost jsme se věnovali zámku i jeho podzemí, hřbitovu a pod. Škoda také, že jsme několikrát zmokli a pak byli rádi, že jsem na pokoji. Však o tom všem ještě napíšu v cestopisu. :-)

7 MarijaKes MarijaKes | Web | 6. ledna 2018 v 14:12 | Reagovat

[1]: To ještě není všechno. Litomyšl opravdu stojí za návštěvu. A ubytovacích kapacit má dost. Ještě o tom napíšu. :-)

8 MarijaKes MarijaKes | Web | 6. ledna 2018 v 14:13 | Reagovat

[3]: To teda je. Mně se tam líbilo. :-)

9 MarijaKes MarijaKes | Web | 6. ledna 2018 v 14:18 | Reagovat

[4]: Já jsem kdysi hrávala na klavír, chodila do ZUŠky, klavír jsme měli doma, ale je to s podivem, pak jsem nehrála mnoho let a není to jako naučit se jezdit na kole. prostě, když nehraješ, tak už to po letech nedáš. Ale vybrnkala jsem si pár dětských písniček, které jsem si nedávno oživila s vnoučaty. Ale Beethovenovu "Pro Elišku už nezahraju. Ani tak vehementně každý rok trénované vánoční koledy už bych nezahrála. Vzpomněla jsem si, jak jsme s rodiči a bratrem doma koncertovali. Táta zpíval, já s nám a doprovázela na klavír a mamka s bráchou na housle. :-)

10 MarijaKes MarijaKes | Web | 6. ledna 2018 v 14:20 | Reagovat

[5]: Na zámku ve vchodě mají také klavír a opravdu si k němu sedla jedna turistka a hrála opravdu překrásně. Ten klavír tam i nádherně zněl. také sklidila potlesk. Byla jsi kdysi i v nějaké hospodě, kde měli více hudebních nástrojů. :-)

11 VendyW VendyW | E-mail | Web | 6. ledna 2018 v 14:39 | Reagovat

[10]:Na zámku hrají turisté skoro pořád.Já mám na blogu jedno video právě ze zámku, kde mi hudební podkres tvoří jeden klučina který tam zrovna hrál Ježka. A docela mu to šlo :-)

12 VendyW VendyW | E-mail | Web | 6. ledna 2018 v 14:42 | Reagovat

[3]: V tomhle městě je ohromná výhoda, že pokud se tam vypravíš za nějakým cílem, a on třeba nevyjde, tak je tam dalších deset jiných které ti to vynahradí. Já třeba zatím nebyla ve sklepeních nebo v městském muzeu proti zámku. Tak mám to co by kamenem dohodil, tak to napravím. A fajn bude, až se bude moct chodit s Bobulí :-)

13 Intuice Intuice | E-mail | Web | 6. ledna 2018 v 14:55 | Reagovat

[9]: Taky hraju na klavír. Ale přesně jak Ty. Chodila jsem do LŠU celý cyklus 7 let, dnes zahraju už jen ty dětské písničky.

14 MarijaKes MarijaKes | Web | 6. ledna 2018 v 16:46 | Reagovat

[12]: I v městském muzeu i ve sklepení jsme byli a na obou je prohlídka bez průvodce a je to zážitek. Já muzea moc nemusím, třeba ta regionální, kde je hodně textů a ty jsou právě důležité, já se spíše změřím na exponáty, ale tady je patro s unikátními hracími skříňkami, taková divadélka a luxusní je maketa domů na náměstí, kde si můžeš otevřít dveře a nakouknout. Však uvidíš v reportáži.  Ano, i když nevyjde počasí, Litomyšl má co nabídnout. :-)

15 MarijaKes MarijaKes | Web | 6. ledna 2018 v 16:49 | Reagovat

[11]: Také jsem si tu skladbu, co hrála ta slečna chtěla natočit přesně ze stejného důvodu, do prezentace ze zámku, ale přišla jsem chvíli po začátku skladby a tak bych neměla dílko celé a tak jsem nenatáčela. ;-)

16 VendyW VendyW | E-mail | Web | 6. ledna 2018 v 17:34 | Reagovat

[14]:Vzhledem k tomu, že jeden náš zákazník bydlí na dolní části náměstí proti té soše Smetany, měla jsem možnost si takový starý měšťanský dům prohlédnout, pak jsme tam byly s dcerou ve dvou bytech se podívat když sháněla pronájem. Ty dispozice jsou opravdu velmi zvláštní. Ale když jsou peníze tak je to opravdu luxusní a originální bydlení.