Ústí nad Orlicí a nejbližší okolí

25. března 2018 v 10:53 | MarijaKes |  Kraj Pardubický
Ústí nad Orlicí je okresním městem v kraji Podorlicka v půvabném údolí na soutoku řek Tiché Orlice a Třebovky. Leží v nadmořské výšce 350 m, 150 km východně od Prahy. Dnes zde žije 15 000 obyvatel. Počátky města spadají do druhé poloviny 13. století, kdy se za vlády PřemyslaOtakara II. začala rozrůstat stará slovanská osada "Oustí". Jeho krásný historický střed s téměř pravidelným čtvercovým náměstím s podloubími a typickými starými domy je od roku 1991 městskou památkovou zónou.
Ústí nad Orlicí je pátým největším městem Pardubického kraje. Čtěte více na stránkách města.

(Mírové náměstí)

Do Ústí nad Orlicí jsme seběhli z Andrlova chlumu, jenž byl hlavním putovním, cílem načí procházky. Byla neděle a město, jakoby oddechovalo. Skoro jsme nepotkali živáčka. Odtud jsme pak pokračovali autobusem domů, do našeho přechodného bydliště v Litomyšli.

Monumentální secesní vila z let 1906-7 sloužila jako rodinné sídlo továrníka Floriana Hernycha. Ten vlastnil ve městě velkou textilní továrnu a patřil k významným občanům. Budova je zdobena květinovými ornamenty, ve štítu najdeme sochu sv. Floriána. Do dnešní doby se dochovala v téměř nezměněném stavu.
Po druhé světové válce byla zkonfiskována a používána převážně pro školské a vzdělávací účely. Od roku 2003 ji vlastní město, dnes zde sídlí muzeum.

(vila a její zahrada)

Před hotelem Poprad mezi uměleckou a zdravotní školou je vybudován park Kociánka. Už při plánování dovolené jsem si tohoto parku všimla na mapě a chtěla jsem ho vidět. Musím říci, že se povedl. A na mapy.cz jsem se dověděla, že
park vznikl v roce 2010 podle návrhu architekta Přemysla Kokeše. Jeho povrch netradičně pokrývá padesát různě velkých betonových skruží s žulovými okraji, ve kterých se nachází zeleň nebo fontána. Kruhový je také amfiteátr s dřevěným podiem

(Na aktivní mapě je vyznačena Křížová cesta, kterou jsme prošli cestou z Andrlova chlumu:

Kostel Nanebevzetí Panny Marie byl zbudován v letech 1770-76. Nachází se na místě původního dřevěného kostela a zvonice. Objekt vystavěl Jakub Pánek, průčelí je dílem Alexia Cyriaka. Oltářní obraz Nanebevzetí Panny Marie z r. 1776 pochází z dílny Jana Dallingera von Dallingen.

Andrlův chlum
Rozhledně se též přezdívá Stříbrná krasavice. Tyčí se do výšky 50 metrů, ochoz se nachází ve výšce 35 metrů. Na její vrchol vede 184 schodů. Z vyhlídkového ochozu máte výhled na Orlické hory, Krkonoše, Železné hory, Kunětickou horu, Českomoravskou vrchovinu a Jeseníky. Na vrchol vede žlutá a zelená turistická značka. Kromě rozhledny zde najdete také horskou chatu s restaurací a památník padlým turistům během 2. světové války.

Křížová cesta

3 lidé ohodnotili tento článek.

1 Intuice Intuice | E-mail | Web | 25. března 2018 v 14:27 | Reagovat

V tomto Ústí jsem nikdy nebyla. Mají pěkné náměstíčko. Já znám jen ústí nad Labem, kde jsem 20 let žila. :-)

2 signoraa signoraa | Web | 26. března 2018 v 15:13 | Reagovat

Tak jsem si s tebou hezky pocestovala a zavzpomínala. Máme dlouholeté přátele v Týništi nad Orlicí a díky nim jsme tento kraj mohli poznat. Rádi se k nim vracíme. :-D

3 Bev Bev | E-mail | Web | 26. března 2018 v 15:39 | Reagovat

Nádherné fotografie, určitě to byla pěkná dovolená. V Litomyšli jsme byli na zámku, ale Ǔstí nad Orlicí neznám, tak jsem se tam díky tobě podívala. :-)

4 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 26. března 2018 v 21:48 | Reagovat

Maruško, děkuji, cestovala jsem díky tvým fotkám místy. kde jsem ještě nebyla. :-)

5 Jarka Jarka | Web | 27. března 2018 v 9:52 | Reagovat

Počasí s vámi zase laškovalo, chvíli je město zalité sluncem a chvíli je pod mrakem, ale všechny fotky jsou hezké. A jak by také nebyly, když je Ústí nad Orlicí a jeho okolí tak pěkné. ;-)

6 VendyW VendyW | E-mail | Web | 27. března 2018 v 14:45 | Reagovat

K té Kociánce. Město dokonale zazdilo projekt, protože místo květinových záhonů, které tam měly být, aby se zmírnila strohost toho betonu, si ulehčilo práci a vysázelo tam keře a stromy a sem tam nějakou květinu. Ten architekt se na město tak nazlobil, že odmítl další spolupráci. Viděla jsem televizní profil tohoto architekta a právě původní projekt ve vizualizaci. Bylo to úplně něco jiného, krásně barevného  a nádherně to ten beton odlehčilo.

7 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 29. března 2018 v 18:34 | Reagovat

Pěkné město, a i další místa na tvých fotkách vypadají hezky, Maruško :). A počasí přálo, i když se chvílemi zatáhlo :).
Už aby se počasí ustálilo, těším se na teplo a na výletování :).

8 ┼Vampire┼ Erin Walentine Sammael ┼Vampire┼ Erin Walentine Sammael | Web | 30. března 2018 v 10:04 | Reagovat

prekrasne O_O

9 Ježurka Ježurka | Web | 30. března 2018 v 13:57 | Reagovat

Mám dojem, že jsem kdysi dávno v Ústí nad Orlicí byla, ale už si nic nepamatuji. Co si pamatuji tak to, že jsem kdysi v tomto městě měla kamarádku, se kterou jsem si v dětství psala.

10 Iva Iva | E-mail | Web | 30. března 2018 v 21:44 | Reagovat

Maruško, díky tvým krásným fotkám jsem opět navštívila místa která neznám. :-)
Přeji tobě a celé rodině krásné Velikonoce. Těším se, až bude po nich, má se konečně oteplit. ;-)  :-D

11 beallara beallara | Web | 31. března 2018 v 7:26 | Reagovat

Na tvých fotografiích je pusto prázdno, dlouho jsem neviděla tolik fotografií bez lidí, ale díky tomu vaše prohlídka měla úplně jinou atmosféru.
Maruško, přeji tobě i celé tvé rodině příjemné a klidné prožití svátků jara :-)

12 děda tik tak děda tik tak | Web | 31. března 2018 v 14:33 | Reagovat

Jedna z dalších hezky upravených zahrad. Hned se na to lépe kouká. :-)

13 Oli Oli | Web | 31. března 2018 v 19:30 | Reagovat

Krásné město. Čisté, upravené.
Těším se, jak bude zase všechno krásně zelené a rozkvetlé jako na tvých snímcích. :-)
Veselé jarní svátky přeji.

14 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. dubna 2018 v 9:15 | Reagovat

[1]: Já jsem tu byla poprvé a docela mne překvapil ten klid, asi nedělní siesta. :-)

15 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. dubna 2018 v 9:16 | Reagovat

[5]: počasí s námi opravdu laškovalo. Bez deštníku ani ránu. :-)

16 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. dubna 2018 v 9:21 | Reagovat

[6]: Pozadí toho celého projektu  jsem nevěděla a tak se mi to docela líbilo. Možná se městu nechce o tu květinovou výsadbu starat. Nedivím se architektovi, že se naštval. Máš nějaký záměr, schválí ti ho a pak si to udělají po svém, to by naštvalo každého. O stromy se  tolik starat nemusí a trávu už někdo poseče.
Může se architekt nějak bránit? Projekt není hotový za pár hodin a nápad, ten je k nezaplacení. Město určitě za projekt zaplatilo, ale na druhou stranu, pod něco, co jsem nevytvořila nebo co někdo předělal bych se nemohla podepsat. A to je sakra újma, kterou by si měl architekt také nechat zaplatit. Je to dost citlivá záležitost. ;-)

17 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. dubna 2018 v 9:23 | Reagovat

[7]: Letos to vypadá dost beznadějně. V tuhle dobu už jsem měla jiné roky pár malých výletů v nohách a letos se musím nutit i ke kontrole na zahradu. :-( Snad bude líp.

18 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. dubna 2018 v 9:25 | Reagovat

[10]: My jsme se tu jen zastavili jako na přestupním místě, ale díky tento článek doplnila i Vendy svým komentářem a hned se člověk na park Lociánka dívá trochu jinak. ;-)

19 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. dubna 2018 v 9:27 | Reagovat

[11]: No právě ten moment, že se lidi někam vytratili byl dost šokující a město na mne působilo trochu mrtvě. Zase nemám problém se zveřejňováním fotek a nikdo mne nemůže nařknout, že tím dokazuju, že byl někde jinde, než měl být. :D

20 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. dubna 2018 v 9:28 | Reagovat

[12]: Ale jak jsem se dověděla od VendyW, má to háček a asi dost závažný. Vše vypadá jinak než mělo. :-)

21 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 1. dubna 2018 v 9:29 | Reagovat

[13]: Děkuji za přání. Už se také těším na více zeleně. :-)

22 marketabrigitte marketabrigitte | E-mail | Web | 2. dubna 2018 v 8:54 | Reagovat

Nádherné fotky. Přála bych si umět fotografovat jako Vy. Nemám na to oko nebo spíše trpělivost.

23 sugr sugr | E-mail | Web | 3. dubna 2018 v 18:19 | Reagovat

Moc krásná reportáž a exkluzivní fotky, neznám to město a díky tobě jsem poznala, díky moc!

24 Iris Iris | E-mail | Web | 4. dubna 2018 v 21:32 | Reagovat

Krásný fotky, to náměstí mě láká, mám takový náměstí moc ráda :-)

25 DRAK DRAK | Web | 5. dubna 2018 v 19:00 | Reagovat

jako vždy zajímavé a báječně udělané putování :-)

26 Michaela Michaela | Web | 6. dubna 2018 v 11:19 | Reagovat

V Česku máme tolik krásných míst. :)

27 MirekČ MirekČ | Web | 9. dubna 2018 v 6:20 | Reagovat

V Úśtí nad Orlicí jsme určitě byli, ale jen tak na náměstí. Známe řeku Divokou Orlici a Moravskou bránu.

28 sugr sugr | E-mail | Web | 9. dubna 2018 v 17:35 | Reagovat

Krásná reportáž a krásné město, které neznám. Hned bych tam šla bydlet, hned. :-)