Dovolená 2017 - 3 den Snaha se cení

10. července 2018 v 17:59 | MarijaKes |  Cestopis z Litomyšle a blízkého či vzdáleného okolí
Pondělí 24. července je třetím dnem naší dovolené v roce 2017 a jelikož jsme včera zažili pořádnou bouřku přímo nad hlavami, bouřku, která mne nejen vyděsila, ale vybičovala k maximálnímu fyzickému výkonu, vybičovala až k vyčerpání, proto více sledujeme předpovědi meteorologů a radar na internetu. I dnes nás čeká většinou déšť. Z itineráře vybírám plán k návštěvě zámku v Letovicích. Z kraje Pardubického se tedy dnes přemístíme do Jihomoravského. Sice jsem měla tento zámek v plánu i s nedalekým koupáním, ale už tuším, že tento rok se budeme spíše sprchovat přímo v přírodě dešťovkou.

Zámek Letovice umožňuje prohlídky i v pondělí, otevírací doba je od 10 hodin. Můžeme tedy v klidu posnídat. Zaběhla jsem do obchůdku, kde to vonělo tak, že se sliny sbíhaly hned na koláčky, hned na chlebíčky, zákusky.....Ten obchůdek pana Josefa Smékala najdete hned pod zámkem, pod vodní nádrží Na máchadle.

Obloha je zatažená, ale neprší. Neprší ani v Letovicích na náměstí. To náměstí se mi líbí. Za chvíli se nad ním vztyčí zámek. Stoupáme kolem kláštera, projdeme ošuntělou bránou do míst, která nás matou. Jsme tu dobře? Toto je zámek? Chátrající budovy připomínají spíše starý statek nebo nějakou továrnu. Nenecháme se odradit a stoupáme dál a už vidíme budovy, která se zámku spíše podobají. Brána je zatím zavřená a začíná pršet. Nevadí, však se brzy ukryjeme v zámeckých komnatách.

(Letovice)

Paní pokladní nám otevřela jakousi garáž vedle pokladny, kde byla veteš všeho druhu. Prý abychom se schovali, ale pokud bychom chtěli něco koupit, je to možné. Možná by si tady sběratelé přišli na své, nebo by se tu dala najít nějaká dekorace do víkendové chalupy.

Jdeme na prohlídku. Musím uznat, že zámek v soukromých rukách začíná docela ožívat. Chápu, že je vše nejen o penězích, ale o silách a možnostech. Chuť majiteli jistě nechybí, protože velký zámek koupil v opravdu zuboženém stavu a plný harampádí. A jeho snaha obnovit zámeckou slávu se opravdu cení. Více o historii jsem zmínila podrovněji v mistopise. Prohlídka je individuální, průvodkyně nás seznámí s historií hned v první místnosti, pokud by nepršelo, tak na nádvoří.

Zámkem nás vedou šipky se směrem prohlídky a můžeme si tu fotografovat jak chceme. A fotografujeme dost. Velkou většinu fotek jsem již zveřejnila v místopisném článku. Z jedné místnosti vejdeme na terasu a máme před sebou městečko jako na dlani. Chtěla jsem se jít podívat i na klášter, ovšem déšť neustává a tak i okolí kláštera vynecháváme.

Po prohlídce sklepení a hladomorny opouštíme zámek a jdeme na oběd. Možností tu moc není, jdeme do restaurace Na rybárně na náměstí, kousek od zastávky autobusu, odkud pojedeme domů. Cestou k restauraci míjíme kostel sv. Prokopa s krytým schodištěm. Michalovi se nechce, ale já se jdu nahoru podívat, jestli nebude kostel třeba otevřený. Mohla jsem nahlédnout přes mříž, ale varhany, kvůli kterým jsem vystoupala kryté schodiště jsem neviděla. Kdyby bylo krásné počasí, dal by se kostel i obejít nebo zajít na hřbitov. Hřbitovy jsou pro mne také místem rozjímání a ráda nakouknu.

Restaurace Na rybárně je taková obyčejná hospoda, tmavý lokál obložený dřevem, nevlídné staré židle a stoly, štamgasti u piva....a náš hlad.

I když lokál nebudí moc důvěry, přesto jsme si pochutnali na řízku s bramborem a oblohou. Do odjezdu autobusu máme ještě čas a kupodivu přestává pršet. Vidíme to i na hladině potoka plynoucího kolem restaurace. Projdeme se trochu náměstím a ke škole, kde mají bystu Václava Havla. Pohodu i za deště mi dokreslují i kytičky s kapičkami, které fotím ráda.

A jedeme domů. Cestou z autobusového nádraží opět nakoupíme na snídani a na dnešní večeři. Výlet se docela vydařil, splnili jsme část našeho plánu. Škoda, že Michal odmítl jít na prohlídku kláštera. Až večer na internetu jsem se dověděla, že tam mají unikátní starou lékárnu. No vida i můj itinerář tedy nebyl tak dokonalý. Probíráme fotky, na terase zatím pomalu schnou kachličky a protrhává se obloha.

Kéž by zítra nepršelo. Chtěla bych se podívat do Nových Hradů, ale tam by to chtělo na celý areál opravdu bez deště. Tak uvidíme. Určitě ráno vstanu brzy a budu sledovat radar, abychom se lépe rozhodli, který z připravených výletů podnikneme. Když jedete na dovolenou bez auta a přesto chcete něco vidět, musíte být připraveni. Nedá se rozhodovat až při snídani. Pro dnešek usínáme spokojeni.

související článek - místopis

1 člověk ohodnotil tento článek.

1 Libby Libby | E-mail | Web | 10. července 2018 v 18:34 | Reagovat

Děkuju, bylo to zase super :-)

2 VendyW VendyW | E-mail | Web | 10. července 2018 v 18:39 | Reagovat

To schodiště mi připomíná právě to litomyšlské od kostela na Zámeckém návrší směrem dolů k  Toulovcovu náměstí. To letovické je tedy delší a širší, ale stejně zajímavý nápad. :-)

3 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 10. července 2018 v 18:44 | Reagovat

Maruško, smekáma moc děkuji za krásný výlet. :-)

4 Iva Iva | E-mail | Web | 10. července 2018 v 19:38 | Reagovat

Maruško, krásné fotky a zajímavý komentář. :-)

5 MarijaKes MarijaKes | Web | 10. července 2018 v 20:58 | Reagovat

[4]: Díky.

[1]: To jsem ráda, že jsi se s námi prošla.

[2]: Kryté schodiště jsem už viděla i jinde. Mám dojem, že třeba ve Starém Jičíně vede přímo ode dveří fary. Farář se nemusí obávat deště, když jde do práce. :-) Tady je to schodiště asi i zároveň jako křížová cesta podle těch obrázků na sloupech.

[3]: Děkuji také.

6 Jarka Jarka | Web | 11. července 2018 v 15:01 | Reagovat

Nakonec jste si ten deštivý den docela pěkně užili.
Na zámku bylo moc hezky i oběd byl chutný, co si víc přát. ;-)  :-)

7 MarijaKes MarijaKes | Web | 11. července 2018 v 20:07 | Reagovat

[6]: Přesně tak, Jaruško. :-)

8 Ježurka Ježurka | Web | 12. července 2018 v 12:54 | Reagovat

Maruško, nádhera, tedy až na to počasí, ale věřím, že to bylo i tak moc hezké. Díky nejen tobě, ale i majitelům za péči, s jakou to opravují.

9 děda tik tak děda tik tak | Web | 12. července 2018 v 14:03 | Reagovat

Skvělé fotky a i když dovolené trochu mokrá dá se program přizpůsobit. Jinak i dešťovka začíná být vzácná. :-)

10 MarijaKes MarijaKes | Web | 12. července 2018 v 16:29 | Reagovat

[9]: My zatím máme dešťovky dost. právě prší, ale jsou období, kdy po dešti voláme. ;-)

11 MarijaKes MarijaKes | Web | 12. července 2018 v 16:31 | Reagovat

[8]: No s počasím to bylo letos opravdu jak na houpačce. :-)

12 Jan Turon Jan Turon | E-mail | Web | 13. července 2018 v 5:50 | Reagovat

Pekny zamek preze vsechno.I vyhledy, ani jsem o nem nevedel, dik za tip :-)

13 Liliana Liliana | E-mail | Web | 14. července 2018 v 11:30 | Reagovat

Vypadá to tam moc hezky, majitel se snaží :-) Výlety na zámky asi nikdy neomrzí ;-)

14 beallara beallara | 15. července 2018 v 19:18 | Reagovat

Dala jsem si kafíčko, pěkně v suchu jsem si s tebou zaputovala, mnohokrát děkuji :-)

15 Intuice Intuice | E-mail | Web | Úterý v 21:00 | Reagovat

Pěkný zámek, neslyšela jsem o něm. Líbí se mi ta věž a ten nádherný výhled do okolí. :-)

16 MarijaKes MarijaKes | Web | Středa v 14:12 | Reagovat

[13]: Já už toho moc v přírodě nenachodím a tak se více nyní soustředíme na ty zámky a hrady. Byly dony, kdy mne to táhlo do hor, ale to jsem byla podstatně mladší.

17 MarijaKes MarijaKes | Web | Středa v 14:13 | Reagovat

[14]: Simi, na ty tvoje fotky z itálie se koukalo rozhodně lépe. :D K těm se hodilo vínečko. :-)

18 MarijaKes MarijaKes | Web | Středa v 14:13 | Reagovat

[15]: ten výhled byl opravdu kouzelný, i když pršelo. :-)