Dovolená 2017 - 4. den - Na hradě Svojanov a v Poličce

14. července 2018 v 22:00 | MarijaKes |  Cestopis z Litomyšle a blízkého či vzdáleného okolí
Na úterý 25. července 2017 meteorologové slibují zataženou oblohu, leč pršet by nemuselo, spíše by se občas mohlo ukázat sluníčko. V Litomyšli, kde jsme se probudili do čtvrtého dovolenkového dne je zataženo. Jsme rozhodnuti. Vyrazíme na hrad Svojanov. Tam nás sice čeká krátké stoupání lesem, ale bouřky nehrozí, případný déšť přežijeme.

V 7:03 vyjíždí autobus směr Polička, kde přesedáme na další autobus do Svojanova. Z autobusu jsem pořídila i několik fotek z obce Bystré, kde je zámek u rybníčku, ale nepřístupný, neboť je tam léčebna pro postižené.

(Bystré)

A už vystupujeme ve Svojanově. Městys Svojanov mne překvapil, nadchl. Sluníčko nám posvítilo na opravdu krásnou, upravenou obec. Než se pustíme k hradu musíme se projít mezi krásnými domky a zajít ke kostelu sv. Petra a Pavla. Hrad je vidět od zastávky autobusu, je to k němu opravdu kousek.

A stoupáme na hrad

Jsme na hradě. V pokladně si potvrzujeme, že je možná komentovaná prohlídka v dochovalých budovách a i volná prohlídka areálu zříceniny hradu. Nejprve tedy absolvujeme komentovanou prohlídku s průvodcem v dobovém kostýmu. Škoda, že v komnatách se nesmí fotografovat. Hrad Svojanov je opravdu krásný a prošmejdili jsmev něm každý kout až po vyhlídku na věži.

Přiznám se, že na věž jsem nelezla, protože výhled byl i z hradeb a navíc jsem dostala na starosti hlídání Michalova batohu, aby mu nepřekážel při výstupu. Vlastně si na věž vylezl dvakrát. Jednou rychle před začátkem komentované prohlídky a pak po prohlídce, kdy se dělal chytrým a radil ostatním, kudy se na věž jde. Musela jsem se smát a nebyla jsem sama.

Mým úkolem samozřejmě bylo syna na věži také vyfotit. V rodině je všeobecně známo, že se výšek bojí a na rozhledny a lanovky zásadně neleze. Ale tady bylo zdivo dostatečně pevné a věž se nekývala ve větru jako leckterá rozhledna. Michalův výkon máme zdokumentován a můžeme jít na oběd. Ten si dáme přímo zde na hradě. Hospůdka je příjemná a má i venkovní posezení. Líbí se mi, že tu není tolik lidí. Dokonalá pohoda. Já jsem si dala kuřecí plátek se šťouchaným bramborem a Michal ďábelskou směs s hranolkama.

Po obědě sejdeme dolů do obce a chvíli počkáme na autobus, kterým se opět dostaneme do Poličky.

V Poličce si necháváme dostatek času, nemusíme pokračovat hned do Litomyšle.

(Naše trasa Poličkou)

Vystupujeme u parku před městskými hradbami, procházíme parkem, mrkneme do kostela sv. Jakuba, projdeme náměstím s radnicí a kašnami. Putování městem po dlažbě je pro mne vždy náročnější než měkká lesní pěšinka.

Myslím si, že už jsme toho dneska našlapali dost a dost a už se docela těším zpět do Litomyšle. Na autobusovém nádraží v Litomyšli mají i jakousi cukrárnu nebo pekárnu s posezením. Přesvědčili jsme se, že si zasloužíme nějakou dobrůtku.

Nasyceni se vlečeme městem a s nákupními zastávkami se nám podaří dostat se zdárně do penzionu. Máme nakoupenou nějakou tu zeleninu, pečivo, minerálky, salámy....Jé, jak já jsem ráda, že mohu do sprchy a natáhnout si nohy. Dneska se výlet opravdu vydařil. Nespadla ani kapka deště a mohlo by to tak být i zítra.

Dobrou noc. :)

3 lidé ohodnotili tento článek.

1 Libby Libby | E-mail | Web | 15. července 2018 v 6:29 | Reagovat

Maruš, zase jsem se pokochala tvými fotkami z dovolené :-) Bylo to opět super :-)

2 VendyW VendyW | E-mail | Web | 15. července 2018 v 7:52 | Reagovat

Vidíš, právě čtu o Přemyslovcích a tam se Záviš a Svojanov proplétají hodně. Ať už Záviš otec nebo jeho stejnojmenný syn  kterého měl s druhou ženou Alžbětou Kumánkou. Právě při příležitosti jeho křtin zval krále Václava II. osobně a ten ho nechal zajmout. Pak následovala vzpoura Vítkovců a poprava Záviše před Hlubokou. Sakra asi v rámci léčebné terapie sem vyženu mužskýho na výlet!

3 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. července 2018 v 8:20 | Reagovat

[1]:Díky, že jsi se mnou šla. :D

4 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. července 2018 v 8:25 | Reagovat

[2]: Tahle obec a tento hrad opravdu stojí za návštěvu. Mně se tam moc líbilo. Obdivuji tě, jak ti zůstávají v hlavě data z historie, jak si dáváš dohromady souvislosti....Já si sice vyslechnu příběhy, přečtu si mnohou knihu, ale moc mi z toho v hlavě nezůstane. Můj manžel má také pamatováka na data a v historii se orientuje skvěle. Určitě se tam jeď podívat. :-)

5 VendyW VendyW | E-mail | Web | 15. července 2018 v 8:30 | Reagovat

[4]:Data ne, ta mi nikdy nešla, ta jsem se musela natvrdo šprtat a stejně je hned po vyzkoušení s radostí zapomněla. Spíš ty souvislosti a to ještě proto, že to zrovna teď čtu :-D

6 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. července 2018 v 9:23 | Reagovat

[5]: No já mám problém i s tím, kdo byl čí syn a otec a tak podobně. Spříznění rodů, soupeření rodů..... :-)

7 VendyW VendyW | E-mail | Web | 15. července 2018 v 9:42 | Reagovat

[6]:V Čechách to bylo vcelku jednoduché u Přemysla Oráče. Pak už to začalo být složitější, protože se do toho začaly plést jiné rody protože manželek pocházejících z Čech byl nedostatek. Takže to byly buď uherské princezny, nebo z německých rodů. Bebenberků, Habsburků ... a pak se do toho začalo motat i Polsko. Tudíž ani ti Přemyslovci už ve druhém nebo třetím koleni nebyli čistokrevní Přemyslovci, vždycky tam byl ještě jiný rod. V těch německých se už vůbec nedá vyznat, to se ani nepokouším si pamatovat. Ale je pravdou, že dnešní šlechta po celé Evropě má svůj praprapraprapůvod u Přemyslovců.... :-D

8 MarijaKes MarijaKes | Web | 15. července 2018 v 10:56 | Reagovat

No vidíš, jak se vyznáš. :-D

9 Iva Iva | E-mail | Web | 15. července 2018 v 13:36 | Reagovat

Maruško, nádherné fotky. Obdivuji Tvoje cestovatelské nadšení autobusem. :-)

10 děda tik tak děda tik tak | Web | 15. července 2018 v 15:26 | Reagovat

Líbí se mi také citace starosty městyse Ing. Josefa Graciase: kterou máš v jednom místě uvedenou. Odpovídají tomu i fotografie z těchto míst. Upravené domky, udržované roubenky, které dotvářejí ráz obce to všechno je snaha hodná obdivu. :-)

11 Jarka Jarka | Web | 15. července 2018 v 17:57 | Reagovat

Maruško, zase jsem se s tebou prošla zajímavými místy naší země a navíc se vždycky moc těším kam zavítáte na jídlo a co bude dobrého. Tentokrát bych si dala tvou porci a zákusek by mi šmakoval též. ;-)  :-P

12 beallara beallara | 15. července 2018 v 19:35 | Reagovat

Správně, nyní je reportáž, kde jsou dobroty a v tom případě je tom pro mne úplné.
Koukám, že mamina je úplně malá, ale Michalovi blahopřeji k překonání výšek, já jsem na tom podobně. :-)  :-)

13 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 15. července 2018 v 23:07 | Reagovat

Díky za krásný výlet s ještě krásnějšími fotkami. V Poličce mám rodinu z tatínkovy strany, v Litomyšli spolumaturanta výborného kamaráda. Měli jste se dobře, já už se tam sotva podívám- díky ještě jednou. :-)

14 Markéta Markéta | E-mail | Web | 16. července 2018 v 7:42 | Reagovat

Krásné fotky ze Svojanova. Na tu vídeňskou kávu bych taky měla chuť! Konečně bude mít manžel dovolenou a pojedeme na výlet. Jedeme na Šumavu.

15 MarijaKes MarijaKes | Web | 16. července 2018 v 11:05 | Reagovat

[10]: I mně se jeho výrok líbí a podle toho lze soudit, že ho práce pro obec baví a těší. A obec pak vzkvétá. :-)

16 MarijaKes MarijaKes | Web | 16. července 2018 v 11:07 | Reagovat

[11]: :-) Myslela jsem si, že je to spíše víkendové bydlení, ale pravděpodobně ne. A obec žije docela bohatým kulturním i sportivním životem.  Mně na dovolené chutná všechno i proto, že to nemusím vařit a pak umývat nádobí. :-D

17 MarijaKes MarijaKes | Web | 16. července 2018 v 11:08 | Reagovat

[12]: mamina je jako mravenec. :D

18 MarijaKes MarijaKes | Web | 16. července 2018 v 11:09 | Reagovat

[13]: Já jsem také zvědavá, jak dlouho budu moci takto cestovat. Přece jen už cítím, že nezvládám to, co za mlada. A Michalovi to nedochází a docela mne honí. :-)

19 MarijaKes MarijaKes | Web | 16. července 2018 v 11:11 | Reagovat

[9]:  Ivo, ono to není ani tak nadšení z toho autobusu nebo veřejné dopravy, ale my jsme měli auto asi všehovšudy 2 roky, když jsme potřebovali jezdit za synem do léčebny a pak jsme ho prodali. Takže jsme celý život bez auta a už nám to ani nepřijde. Má to výhody i nevýhody, pokud někam chceme musíme volit dopravu a vlastní nohy. :-D

20 MarijaKes MarijaKes | Web | 16. července 2018 v 11:12 | Reagovat

[14]: Tak na Šumavě pozdravuj. Kdoví, zda se tam ještě někdy dostanu. Učila jsem se tam lyžovat jako dítě, prošmejdili jsme to tam s tátou pěšky, ale pak jsme se odstěhovali daleko....

21 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 16. července 2018 v 11:35 | Reagovat

[18]:Je fakt, že používám "cestování" po internetu, navíc blogeři mají mnohdy  moc hezké články z cestování i s fotografiemi(ty též), takže jsem ráda doma a chodím, jen kam musím,  s vnoučaty na hřiště, procházky, nákupy , při hlídání těch čertíků mám pohybu až dost. ;-)  :-D

22 Intuice Intuice | E-mail | Web | 17. července 2018 v 21:04 | Reagovat

Líbí se mi ta zeleň kolem hradu. U nás všude je tráva zežloutlá od sluníčka. Z jídel bych si vybrala synovu porci. :-)

23 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 19. července 2018 v 19:28 | Reagovat

Maruško, vy jste podařená dvojka cestovatelská. Díky opět za výlet. :-)Fotky - nádhera. :-)