Dovolená 2017 - 6. den - Prší a prší

22. července 2018 v 6:00 | MarijaKes |  Cestopis z Litomyšle a blízkého či vzdáleného okolí
Čtvrtek 27. července je opět ve znamení vody. Kouknu na radar a rozhodně to teda dnes není na pěší výlet částečně lesem. V paměti mám ještě bouřku, která nás děsila první den. Byla jsem v tom lese tak vyděšená, že tohle si znova zopakovat nechci. V plánu totiž máme i výlet na rozhlednu Kozlovský kopec nad Českou Třebovou a obec Kozlov.

Jestli se nám to podaří, vydáme se tam zítra. Pro dnešek se zahrabávám hluboko do kanafasu a snažím se předstírat, že je teprve půlnoc. Prší, prší a zase prší. V Litomyšli je ještě muzeum, kam bychom mohli zajít, když prší, i když na muzea moc naladěná nejsem. Jde totiž o to, že jsou tam vždy exponáty, fotografie a dokumenty z daného regionu a pokud by to všechno chtěl člověk prostudovat a hlavně si to zapamatovat, aby z návštěvy něco měl, musel by tam pobýt alespoň týden. No, upřímně, mé makovici by nestačil ani ten týden. No ale co už. Zajdeme do muzea.

Snídáme pomalu v klidu, Michal samozřejmě nad notebookem. Konečně se loudáme k budově bývalých kolejí piaristického kláštera, kde muzeum sídlí. Jsem překvapená. Muzeum nás vcuclo, pohltilo....nenudili jsme se, hráli jsme si, smáli jsme se... Tedy je tu i koutek pro děti a rodiče, ale my jsme si vyhráli i jako dospěláci.

(Co nebo koho najdeme za dveřmi v domech na náměstí v Litomyšli?)

(Jak ta fototechnika pkročila :)

(Portmoneum, tohle je to muzeum, kam jsme se včera chtěli podívat, ale nakonec jsme nezazvonili. Dvě místnosti svého domu si nechal Josef Portman v letech 1920 až 1924 vymalovat a vybavit originálním nábytkem od Josefa Váchala. Po smrti Portmana vzácné dílo chátralo. V roce 1991 až 1993 byl Portmanův dům s malbou rekonstruován a veřejnosti otevřen jako Portmoneum, muzeum Josefa Váchala. )

Opouštíme muzeum v čase poledním, mohli bychom někam na dlabanec. Včera jsme objevili docela lákavou restauraci. Rettigovka. Tady musí vařit nejen chutně, ale i zdravě. Projdeme klášterními zahradami, naposled se rozhlédneme .. Je tu hezky, i když prší. Restaurace Retigovka je maličká, ale určitě oblíbená. Pochutnali jsme si, poseděli jsme chvíli a vydali se znova k zámku.

(Magdaléna Dobromila Rettigová by měla radost)

Obejdeme všechny budovy zámku a vydáme se do podzemí.

V podzemí zámku je stálá expozice výtvarníka Olbrama Zoubka, banka vín a srdce pro Václava Havla. Více jsem se zmínila v popisném článku. Ve vinném sklepě jsme se ocitli v místnosti, kde jsme si mohli sami nalít vínko na ochutnávku. Podle popisky jsme si nalili výšku hladiny a zaplatili jsme pak při opouštění sklepení v pokladně. To se mi hodně líbí. Putování jsme pak zakončili v zámecké cukrárně.

Střídavě prší stále. Myslím, že ten zítřejší poslední den strávíme v posteli a Kozlov nám zůstane jako nesplněný rest. :) Jsme na pokoji, docela utrmácení. Po páté hodině jsem dostala chuť na něco dobrého, konkrétně na nanukový dort. Ta chuť je tak silná, že se vydám do obchodu a tam nakoupím nejen to. Jsme na dovolené a to víno ve sklepě mne inspirovalo. Večer si dáme u telky s brambůrkama. Co nedopijeme dneska, zvládneme zítra, protože pohled na mokrou terasu dává tušit, že zítra bude určitě povalovací den.

Související články

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

1 VendyW VendyW | E-mail | Web | 22. července 2018 v 8:37 | Reagovat

Rettigovka je super v tom, že slouží jako chráněná dílna pro postižené kteří tam vaří. Párkrát jsme tam s dcerou byly a v době obědů tam není k hnutí. ;-) To muzeum mne docela zaujalo, asi tam budu muset vlézt, chodím jen okolo ...

2 Dagmar Krystynová Dagmar Krystynová | E-mail | 22. července 2018 v 9:09 | Reagovat

V Litomyšli jsme byli na výletě začátkem července.Na otočku z Opavy. Měli jsme to štěstí,že byl zrovna první čtvrtek v měsíci a to je tam vstup do některých muzeí zdarma. I když taky na muzea moc nejsme, využili jsme toho a rozhodně nelitujeme.

3 Intuice Intuice | E-mail | Web | 22. července 2018 v 17:19 | Reagovat

Maruško, vidíš, když ses dobře předem na dovolenou připravila, využili jste pěkně i deštivý den. V muzeu jsem nebyla, ani nepamatuji. Dýchla na mne vlna času. Jak všechno bylo jiné! Mezi fotkami mi chyběl obídek, ale jistě to další dny napravíš. :-)

4 Jarka Jarka | Web | 22. července 2018 v 18:34 | Reagovat

Maruško, moc hezky jste si užili i ten deštivý den. To muzeum bylo senzační a zdá se, že jste ho měli sami pro sebe. :-) A nezaháleli jste ani v čase poobědovém, v Litomyšli je zajímavých míst na výběr. Prostě další dovolenkový den jste nepromarnili koukáním doma do zdi a jsem přesvědčená, že ani ten poslední nebude jen odpočinkový. ;-)  :-)

5 DRAK DRAK | Web | 30. července 2018 v 21:09 | Reagovat

báječná reportáž,
ostatně jako vždy :-)

6 beallara beallara | 4. srpna 2018 v 11:06 | Reagovat

Slovo Prší je letos sprosté, co já bych dala za týden vydatného deště :-(

7 MarijaKes MarijaKes | Web | 4. srpna 2018 v 19:44 | Reagovat

[1]: Nevím přesně, které expozice muzea jsou stálé a které jsou jen hostující. Ale určitě se tam najde vždy něco. ten koutek pro děti je myslím stálý, takže s Bobulí máš kam jít i v dešti. Ano četla jsem to myslím na vývěsním plakátě, že tam vaří postižení. My jsme tam byli mezi prvními, abychom stihli autobus dál a hned se to tam zaplnilo. Ale zase se tam lidi nají a jdou. nevysedávají tam v době oběda. :-)

8 MarijaKes MarijaKes | Web | 4. srpna 2018 v 19:44 | Reagovat

[2]: Litomyšl má opravdu co nabídnout. :-)

9 MarijaKes MarijaKes | Web | 4. srpna 2018 v 19:47 | Reagovat

[3]: Jo to jsme byli na obídek v rettigovce a to takový maličký protor, že jsem tm asi fotiti nechtěla. Letos jsem fotila poctivě a zjistila jsem, že jsme hodně hranolkovali. :D Dneska kdyby pršelo, tak bych asi tancovala před barákem v letních šatičkách. Uspořádala bych party mokré tryčko. :D

10 MarijaKes MarijaKes | Web | 4. srpna 2018 v 19:49 | Reagovat

[1]: kecám, už v tom mám zmatek. Nikam jsme nejeli, ale v té restauraci jsme byli mezi prvními. :-)

11 MarijaKes MarijaKes | Web | 4. srpna 2018 v 19:51 | Reagovat

[4]: Vždycky si nechávám místní zámek nebo muzea na špatné počasí, ale pak se také může stát, jako předtím v Telči, že jsme ani nenavštívili interiér zámku. :-)

12 MarijaKes MarijaKes | Web | 4. srpna 2018 v 19:52 | Reagovat

[5]: Děkuji :-)

13 MarijaKes MarijaKes | Web | 4. srpna 2018 v 19:53 | Reagovat

[6]: I já. Právě jsem psala intuici, že kdyby pršelo, tak bych šla tancovat před barák. Třeba by se někdo přidal. Ve čtvrtek jsem se na zahradě spálila a v bytě na západ je k nepřežití. ;-)